Pekka Kosonen utsedd till VD för SPAR Finland

PEKKA KOSONEN UTSEDD TILL VD FÖR SPAR FINLAND Pekka Kosonen har idag utsetts till verkställande direktör för Spar Finland Abp. Kosonen var tidigare viceverkställande direktör för Ketjuetu Oy som svarar för Tradekas och Elantos detaljhandelskedjor. Kosonen tillträder vid Spar Finland den 1 november 2000. 46-åriga Pekka Kosonen har en lång och mångsidig erfarenhet inom detaljhandeln i affärsledande ställning. Åren 1977-1989 var han anställd vid Kesko. 1989 började han arbeta inom Tuko som chef för Kodin Maailma- kedjan. 1992 flyttade Kosonen över till Tradeka, där han först ansvarade för utvecklingen av Euromarket-kedjan och därefter också för utvecklingen av Maxi-kedjan. Sedan 1999 har Kosonen varit viceverkställande direktör för Ketjuetu Oy. Som vd för Spar Finland står Pekka Kosonen inför utmaningarna att såväl höja bolagets lönsamhet som öka SPAR-gruppens marknadsandel. För närvarande håller SPAR-gruppen en cirka 10 procent stor andel av dagligvarumarknaden i Finland. Spar Finlands omsättning under den första hälften av innevarande år uppgick till 2,5 miljarder SEK (1,8 mrd mk) och resultatet visade en förlust på 21 MSEK (16,6 Mmk). Huvudägare i Spar Finland är det svenska börsnoterade dagligvarubolaget Axfood AB. - Kosonens gedigna erfarenhet som utvecklare av kedjestyrning och koncept för detaljhandeln gör att han har utmärkta förutsättningar för att lyckas i sin utmanande uppgift, säger Axfood-koncernens vd Mats Jansson. Ytterligare information: Mats Jansson, koncernchef och verkställande direktör, Axfood AB, styrelseordförande, Spar Finland Abp, tfn +46 8 700 6631 Paula Launonen, kommunikationschef, Spar Finland Abp, tfn +358 40 576 6085 Pekka Kosonen, tfn +358 400 431 471 Pekka Kosonens bakgrund: Ekonom, Helsingfors finska handelshögskola 1977. Kesko Oy 1977 - 1989, Tuko Oy, Kodin Maailma 1989 - 1991, Tradeka Oy 1992 - 1996, Ketjuetu Oy 1996-2000. Foto kan hämtas under adress: www.spar.fi/kosonen.jpg Spar Finland Abp är ett företag som bedriver riksomfattande parti- och detaljhandel med dagligvaror. Bolagets omsättning uppgick 1999 till 3,6 mrd mk. SPAR-gruppens andel av dagligvarumarknaden i Finland omfattar ca 10 %. Gruppen driver kedjorna SUPERSPAR, SPAR Market, EUROSPAR, SPA Express och RABATTI. SPAR-gruppen har totalt ca 330 dagligvarubutiker runtom i landet. Svenska Axfood AB innehar 40 % av aktierna och 66 % av rösterna i Spar Finland. Logotyp kan hämtas under adress: www.spar.fi/logopankki. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00190/bit0002.pdf