Regionala traditioner skiljer landets julbord

Samtidigt som många svenskars julbord ser enhetliga ut bjuder de på lokala delikatesser visar försäljningsstatistik som Hemköp ställt samman. Statistiken kommer från landets mataffärer och visar på julprodukter som är regionalt förknippade. Bland annat kan man se att julkorv och julöl är vanligast på julborden i de norra delarna av landet. Däremot är det svenskar från de södra delarna av landet som tycker mest om brunkål, rödkål och julostkaka.

Hemköps framtagna julprodukter är ett urval från svenska matbutiker över landet mellan november 2002 till januari 2003. Försäljningssiffrorna är justerade efter antalet invånare i respektive region.

- Man ser tydliga regionala skillnader på svenska julbord från norr till söder. De lokala skillnaderna är relativt konstanta från år till år men det finns också julprodukter som ändrar sig regionalt. Om man jämför från förra årets statistik kan man se att konsumtionen av julsylta har ökat i södra Sverige och minskat i norra delarna. Också konsumtionen av julmust skiljer sig från förra året då det var norra Sverige som stod högst och nu är det de mellersta delarna, säger Hans-Erik Börjes, marknads- och sortimentschef på Hemköp.

Andra lokala variationer som framkommer av statistiken är att det i mellersta Sverige konsumeras mer färdigt julknäcke än i andra delar av landet. I östra Sverige konsumeras mest julvörtbröd i landet och i norr mest risgrynsgröt.

Trenden att köpa färdiglagade julrätter håller i sig. Bland annat gynnas färdigkokt skinka, till och med färdigskivad skinka finns numer på våra julbord, färdiglagade köttbullar, färdiglagad sillsallad och brunkål.

Se bifogat dokument för statistik och regionindelningar.