Spar öppnar i Visby

På torsdag den 27 mars öppnar Spar i Visby. Det är Vivo Signalen som konverteras om till Spar. Sparbutiken har en tydlig profilering på hög service och färskvaror och är idag rikstäckande med 130 butiker runtom i landet. Spar ingår i Axfood Franchise som är ett av Axfoods bolag.

- Beslutet att byta kedja känns som ett naturligt steg i vår strävan att alltid erbjuda de gotländska konsumenterna det bästa alternativet när det gäller att handla mat, säger Roland Di Corsi, köpman Spar Visby.

I huvudsak är det cirka 150 Vivobutiker, utanför Stockholmsområdet, som kommer att konverteras till Spar varav drygt 130 är genomförda.

- Vi erbjuder tillsammans med köpmännen ett gemensamt innehåll och koncept för Spar och Eurosparbutikerna. Närhet till konsument, gemytlig butiksatmosfär och kunnig personal ska prägla Sparbutikerna, säger Fredrik Jakobsson, VD för Spar, Axfood Franchise.

De prioriterade hörnstenarna i konceptet är frukt och grönt, kött och chark, kundinspiration samt god service.

- Med Spar och Axfoods organisation kan vi fortsätta vara en av Gotlands bästa matbutiker med ett brett sortiment som även innefattar gotländska produkter, säger Roland Di Corsi. Spar tillhandahåller även gemensam marknadsföring och konceptutveckling, vilket gör att jag och min personal kan koncentrera oss på våra kunder, fortsätter Roland.

Sparkedjan, där Spar och Eurospar ingår, har en beräknad omsättning på ca 6 miljarder kronor och består idag av drygt 130 butiker.

Spar är ett av världens mest kända varumärken inom detaljhandeln och finns representerat i 32 länder med över 16.000 butiker. Den totala omsättningen är 220 miljarder kronor. I Sverige har Axfood AB licensrätten till Sparkedjan.