Willys hemma öppnar i Kristianstad

På torsdag den 20 februari klockan 10.00 öppnar lågpriskedjan Willys hemma sin första butik i Kristianstad. Butiken ingår i livsmedelskoncernen Axfoods satsning på kundnära lågprisbutiker.

Willys hemmas butiker finns i centrala eller bostadsnära lägen och möter upp kunder som inte vill eller kan ta sig till ett externt köpcentrum för att handla billig mat. Willys hemma har en av de lägsta prisnivåerna på marknaden, mellan 10 och 15 procent lägre än en traditionell matbutik.

- Med Willys hemma möter vi en konstaterad efterfrågan som få tidigare ansträngt sig för att tillgodose. Willys Hemma är till för de som föredrar att handla snabbt, billigt och nära men som inte vill eller har möjlighet att åka ut till avsides liggande köpcentrum. I och med den här satsningen kompletterar vi våra befintliga butiker och möter också den internationella konkurrens vi ser komma, säger Tommy Kvist, VD Willys hemma.

Under en lång tid har trenden att flytta matbutiker utanför bostadsområden till mer externt liggande köpcentrum varit rådande. En utveckling både branschen själv och kommunernas etableringsansvariga drivit fram. Statistik visar samtidigt att singelhushållen ökar dramatiskt (47 % av hushållen) de äldre blir allt fler och antalet yngre i storstäderna som tar körkort minskar drastiskt. En utveckling som har skapat ett otillfredsställt behov av att kunna handla billig mat i närheten av hemmet.

Torsdagen den 20 februari, kl. 10.00 öppnar Willys hemma i f d Hemköp på Kanalgatan i Kristianstad. Butiken i Kristianstad blir den 43e Willys Hemma. Målsättningen är att kedjan ska bestå av cirka 120 butiker med en omsättning på mellan 3-4 miljarder vid utgången av 2005. I Axfood ingår även drygt 70 Willysbutiker som är större lågprisbutiker i externa områden.