Willys hemma öppnar i Kristianstad

Willys hemma öppnar i Kristianstad På torsdag den 20 februari klockan 10.00 öppnar lågpriskedjan Willys hemma sin första butik i Kristianstad. Butiken ingår i livsmedels koncernen Axfoods satsning på kundnära lågprisbutiker. Willys hemmas butiker finns i centrala eller bostadsnära lägen och möter upp kunder som inte vill eller kan ta sig till ett externt köpcentrum för att handla billig mat. Willys hemma har en av de lägsta prisnivåerna på marknaden, mellan 10 och 15 procent lägre än en traditionell matbutik. - Med Willys hemma möter vi en konstaterad efterfrågan som få tidigare ansträngt sig för att tillgodose. Willys hemma är till för de som föredrar att handla snabbt, billigt och nära men som inte vill eller har möjlighet att åka ut till avsides liggande köpcentrum. I och med den här satsningen kompletterar vi våra befintliga butiker och möter också den internationella konkurrens vi ser komma, säger Tommy Kvist, VD Willys hemma. Under en lång tid har trenden att flytta matbutiker utanför bostadsområden till mer externt liggande köpcentrum varit rådande. En utveckling både branschen själv och kommunernas etableringsansvariga drivit fram. Statistik visar samtidigt att singelhushållen ökar dramatiskt (47 % av hushållen) de äldre blir allt fler och antalet yngre i storstäderna som tar körkort minskar drastiskt. En utveckling som har skapat ett otillfredsställt behov av att kunna handla billig mat i närheten av hemmet. Torsdagen den 20 februari, kl. 10.00 öppnar Willys hemma i f d Hemköp på Kanalgatan i Kristianstad. Butiken i Kristianstad blir den 43e Willys hemma. Målsättningen är att kedjan ska bestå av cirka 120 butiker med en omsättning på mellan 3-4 miljarder vid utgången av 2005. I Axfood ingår även drygt 70 Willysbutiker som är större lågprisbutiker i externa områden. För ytterligare information, kontakta: Jörgen Mattisson, butikschef Willys Hemma Kristianstad, tel 0709-42 07 29, 044-21 50 65 Tommy Kvist, VD Willys hemma AB, tel 031-733 31 35, 0705-21 29 69 Märta Kuylenstierna, presstjänsten, Axfood AB, 08-553 998 18, 0709-210 654 Bilder och bakgrundstexter: www.axfood.se Willys hemma ett helägt dotterbolag inom Axfood AB med affärsidén att erbjuda billig mat i centrala eller bostadsnära lägen. Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken förutom Willys Hemma, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys samt franchise konceptet Spar. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav cirka 300 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O- lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00090/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00090/wkr0003.pdf