Willys öppnar i Åtvidaberg

Tisdagen den 9 december öppnar Willys en ny butik i Åtvidaberg. Det är före detta Matex som nu profilerats om. Willys som är Sveriges ledande lågpriskedja satsar speciellt på färskvaror som fräscha grönsaker och färskt kött.

– Willys fortsätter att växa, vi finns nu över hela landet och är mycket glada att kunna pressa matpriserna ytterligare i Östergötland, säger Anders Strålman, VD, Willys AB.

Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Butikerna har ett sortiment på cirka 7 000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Willys satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror.

Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall i butiken.

Willyskedjan omfattar drygt 80 butiker runtom i Sverige varav ett tiotal butiker fortfarande verkar under varumär ket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja.