Willys öppnar nybyggd butik i Karlskrona

Lågpriskedjan Willys fortsätter sin expansion i Sverige. På onsdag den 26 mars öppnar Willys en helt nybyggd butik i Karlskrona och blir därmed kedjans 76e butik. Willys är i dag Sveriges snabbast växande lågpriskedja och satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror. Willys ingår i livsmedelskoncernen Axfood.

- Vi fortsätter vår offensiva expansion av Willys i Sverige, säger Anders Strålman, VD, Willys AB. Det finns en stor efterfrågan hos många svenska konsumenter av just det som Willysbutikerna kan erbjuda.

En rapport från konkurrensverket visar att det föreligger ett tydligt samband mellan etablering av lågprisbutiker och låga genomsnittspriser på mat. Lågprisbutikerna utövar ett pristryck på övriga butiker i närområdet.

- Willys affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse och i stort sett i alla prisundersökningar vi ingått i har Willys matkassar varit billigast. Vi är nu mitt uppe i en butiksexpansion som ska ge hela Sverige sänkta matpriser, säger Anders Strålman, VD Willys AB.

Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Willysbutikerna har ett sortiment på cirka 7.000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall som transporteras direkt in i butiken. I butikerna finns också gott om färskvaror, t ex fräscha grönsaker och färskt kött.

Onsdagen den 26 mars öppnar Willys i Slottsbackens köpcentrum i Karlskrona. Willyskedjan omfattar 76 butiker runtom i Sverige varav ett tjugotal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja. I Axfood ingår även 44 Willys hemma som är Axfoods lågpriskedja för mindre butiker.