Willys öppnar tre butiker i Stockholm

Nu ska även Stockholm få del av de låga matpriser som hittills varit utmärkande för dagligvaruhandeln i Västsverige.

– Nu gör vi en stark inbrytning på Stockholmsmarknaden, säger Tommy Kvist, VD för WiLLY:S.

– I alla prisundersökningar som gjorts har de västsvenska matkassarna alltid varit billigast. Och billigast av alla har WiLLY:S varit. Nu är det stockholmarnas tur att få sänkta matpriser.

De tre butikerna i Länna, i Slagsta Strand, Botkyrka samt i Veddesta öppnar på onsdag, torsdag och fredag. Butiken i Slagsta Strand blir med sina 6 000 kvadratmeter en av Stockholms största matbutiker. De två övriga butikerna är omprofilerade från Eurospar.

WiLLY:S är föregångare inom lågprislivs i Sverige med 25 års erfarenhet av att sälja bra mat billigt. Företaget bildades vid en sammanslagning av de västsvenska företagen LLs Livs och Willys Cash. Låga omkostnader kombineras med låga konsumentpriser och ambitionen är att alltid vara billigast. Prisnivån ligger 15-25 procent lägre än normala livsmedelsbutiker.

Hos WiLLY:S kan konsumenterna hitta märkesvaror och alternativ till märkesvaror samt kedjans egna varumärken av god kvalitet.

WiLLY:S ägs idag av börsnoterade Axfood AB, som nu befinner sig i en kraftig expansionsfas. WiLLY:S ett av Axfoods lågpriskoncept. Under det senaste året har WiLLY:S bland annat öppnat flera butiker i Skåne. Det har visat sig att prisnivån på livsmedel generellt sjunker på de orter WiLLY:S etablerar sig.

WiLLY:S sysselsätter idag cirka 1200 personer och beräknar den sammanlagda försäljningen till tre miljarder kronor för år 2000.

Kedjan har nu 18 butiker och finns på följande orter: Göteborg, Kungälv. Kungsbacka, Skövde, Lidköping, Vänersborg, Trollhättan, Borås, Kristianstad, Malmö, Västerås, Karlstad och Stockholm. Under hösten öppnas även butiker i Eskilstuna och Helsingborg.