• aXichem AB/

aXichem och norska Brynsløkken tecknar intentionsavtal i syfte att etablera aXiphen® inom vattenbruk

aXichem AB (publ),som utvecklar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, har tillsammans med norska bolaget Brynsløkken tecknat ett intentionsavtal med målsättningen att gemensamt etablera aXiphen® som ingrediens i produkter för användning inom vattenbruk.  Brynsløkken producerar idag påväxthämmande ytbehandling för bland annat fiskeredskap, under varumärket Notorius, med Chile som huvudmarknad.

- Brynsløkken är ett innovativt bolag som verkar inom ett område där aXiphen har potential att göra stor skillnad. Samarbetet kommer att omfatta såväl tester av produkten som en kommersiell del, där Brynsløkken får rättigheter att sälja aXiphen på marknaden för vattenbruk, säger Torsten Helsing, VD i aXichem.

Brynsløkken grundades 2004 och producerar och säljer idag produkter under varumärkena RESPECT, antifouling för båtar, samt Notorius, antifouling för fiskeredskap.  Primärmarknaden är Chile där Brynsløkken har en stadigt ökande marknadsandel som idag uppgår till cirka 40 %.Huvudägare är norska VESO.

aXiphen® kan, under nuvarande regulativ situation, användas utan särskilda godkännanden i Chile.

Denna information är sådan information som aXichem AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2018 kl 09:00

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturana­loga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom tillsats i djurfoder, marin påväxthämmande färg, samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser är Redeye AB. Mer information om bolaget finns på www.axichem.se

aXichem AB • Södergatan 26 • 211 34 Malmö • Tel: 46 46 780 06 73 • e-post: post@axichem.se