AXIS BILDAR EN TECHNOLOGY-DIVISION FÖR ATT YTTERLIGARE FÖRSTÄRKA MARKNADSPOSITIONEN

Syftet med en Technology-division är att öka försäljningen och tillgodose det stora intresse som finns för Axis teknologi. Beslutet om att bilda ytterligare en division, är en följd av att Axis tidigare i år bildade en Mobile Internet-division för att bli ett av de ledande företagen på den framväxande marknaden för trådlös och mobil kommunikation. Axis tre övriga divisioner, Document, Storage and Camera, är ledande på sina respektive marknader. Beslutet att bilda en separat Technology-division är den första större åtgärden som tagits sedan Axis nye VD Peter Ragnarsson tillträdde för en månad sedan. - Axis har en stark teknisk position och nu är det dags att undersöka nya affärsmöjligheter. Divisionerna för Technology och Mobile Internet skapar bra möjligheter tillsammans med vår bevisade skicklighet inom andra områden, säger Peter Ragnarsson. Den snabba konvergensen mellan data- och telekom, genererar en mängd intressanta produktmöjligheter. Den nya Technology-divisionens inriktning är att hjälpa kunderna med att konstruera produkter som baseras på Axis ThinServer-teknologi. Den består primärt av ETRAX-chipet tillsammans med inbyggd Linux och tillhörande applikationer. Detta gör det möjligt för alla som konstruerar produkter att dra fördel av Linux och Axis chipsteknik. Den nya divisionen har redan skapat en utvecklingplattform för snabb utveckling av kundprototyper. Mer information finns på developer.axis.com. Mobile Internet-divisionen är nu väl etablerad med kontor i Sverige (Stockholm och Lund), Mountain View, Kalifornien och Kuala Lumpur, Malaysia. Bluetooth Wireless Technology är en viktig del av verksamheten inom Mobilt Internet-divisionen. Bluetooth Access Point, som Axis nyligen lanserade på Networld+Interop (N+I) mässan i Las Vegas, är en ny trådlös bredbandslösning. Det är den första i sitt slag i världen och den kommer att möjliggöra trådlös uppkoppling mot Internet och LAN-miljöer för en lång rad av produkter. Bluetooth Wireless Technology är även viktig inom andra delar av Axis. Företaget meddelade nyligen ett samarbete med Ericsson, för att utveckla nya lösningar för trådlösa utskrifter. På sikt ska det bli möjligt att använda denna trådlösa teknik för att göra utskrifter på vilken skrivare som helst.