AXIS COMMUNICATIONS FÖRST I VÄRLDEN MED BLUETOOTH-BASERAD TEKNIK FÖR LOKALA NÄTVERK

Vid den pågående mässan Networld+Interop (N+I) i Las Vegas visar lundaföretaget Axis Communications upp en Bluetooth Access Point som är en ny, trådlös bredbandslösning. Lösningen är den första i sitt slag och skapar möjligheter för trådlösa anslutningar till Internet och LAN-miljöer för en lång rad av nya produkter. Bluetooth Access Point från Axis lanseras fjärde kvartalet i år men finns redan nu tillgänglig som en prototyp. Till skillnad mot traditionella mobila trådlösa nät, bygger Axis-lösningen på en höghastighetslänk för kort avstånd som utnyttjar ett licensfritt spektrum. Det här ger en snabbare, billigare och enklare uppbyggnad för en mängd nya typer och tjänster. Lokala hot-spots för trådlöst Internet Bluetooth Access Point kommer att användas för att skapa lokala "hot spots", där man med Bluetooth-försedda produkter, såsom mobiltelefoner, handdatorer, bärbara datorer och framtida mobila terminaler, får trådlös tillgång till Internet. Dessa "hot spots" kommer att möjliggöra nya och innovativa tjänster för ett brett spektrum av användningsområden: på kontoret, i hemmet, på hotell, inom detaljhandeln, på flygplatser och andra offentliga platser. Vid incheckningen på hotell kommer den bärbara datorn att kunna kontakta användarens kontor, läsa e-post, voicemail och nå intranättjänster - allt med bredbandshastighet. Telefonsamtal kommer via telefontjänster att kopplas automatiskt till mobiltelefonen, med bara ett nummer och lägre telefonräkningar. Hotellet kommer att kunna erbjuda nya tjänster som till exempel trådlös fax och trådlösa utskrifter från var som helst i hotellet, matbeställningar från poolen och effektiv utcheckning via handdator. Fler användare ger nya tjänster Analysföretaget IDC förutspådde nyligen att det vid slutet av år 2002 kommer att finnas fler abonnenter med tillgång till trådlösa internetuppkopplingar, än användare av fasta internetuppkopplingar. Detta kommer att driva på väsentliga förändringar av Webb-företagens och IT-industrins vilja att utveckla nya tjänster för att möta efterfrågan. "Mångfalden av trådlösa produkter kommer att drastiskt förändra hur människor kopplar upp sig och använder Internet", säger Mikael Nilsson, chef för affärsutvecklingen på Axis Communications. "Axis-lösningarna bygger på automatisk igenkännig av dessa produkter och erbjuder nya bredbandstjänster som gör dem ännu mer produktiva. Tekniken är utformad för att möta behoven hos aktörerna i värdekedjan, inklusive slutanvändare, ISP:er, teleoperatörer och större infrastrukturföretag." Om Bluetooth Access Point från Axis Bluetooth Access Point från Axis är först med att stödja både data- och rösttjänster. Produkten baseras på Axis integrerade "system-on-a-chip"-teknik i kombination med Linux. Plattformen som inkluderar en Bluetooth-mjukvara för Linux som har utvecklats av Axis och nyligen gjorts tillgänglig på Internet med öppen källkod. Bluetooth Access Point stödjer de mest populära TCP/IP-nätverken med support för Bluetooth Cordless Telephony Profile and Bluetooth LAN Access Profile. Längre fram kommer produktsortimentet att inkludera annan trådlös teknik. Om Bluetooth Bluetooth-tekniken erbjuder kommunikation och nätverksanslutningar mellan mobiltelefoner och andra bärbara produkter till låg kostnad. Den branschledda Bluetooth Special Interest Group (SIG) räknar med att Bluetooth-tekniken kommer att vara standard i mer än 100 miljoner mobiltelefoner, miljontals PC, bärbara datorer och andra bärbara produkter innan slutet av år 2001.