AXIS COMMUNICATIONS LANSERAR XML-HANTERING AV DOKUMENT

Axis Communications presenterar nu XML-support för sina dokumentservrar. Detta genombrott möjliggör integration av digitalt scannade dokument i applikationer och system. XML-stödet finns i produkten AXIS 7000 Network Document Server som är en praktisk plattform för att på ett bättre och mer kostnadseffektivt sätt skicka och lagra digitala dokument. AXIS 7000 omvandlar en fristående digital kopiator eller scanner till en intelligent dokumentenhet, som distribuerar och lagrar dokument inom olika nätverksmiljöer. Med support för XML blir AXIS 7000 en flexibel och kraftfull plattform som integrerar digitala dokument i applikationer som dokumenthantering, arbetsflöden (workflow), ERP (Enterprise Resource Planning), knowledge management och olika Internettjänster. XML möjliggör data sharing XML (eXtensible Markup Language) är en metaspråkstandard för sidbeskrivningar i digitala dokument som t ex en webb-sida. Programutvecklare och systemintegratörer kan med XML skapa s k tags för att identifiera viss data, extrahera den ur ett dokument och sedan använda den i andra applikationer. Detta gör att dokument kan delas lika effektivt som i en databas. Att lägga till XML-hanteringen till ett dokument är mycket enkelt. Metainformationens funktion gör det möjligt att skriva en XML-fil som specificerar den efterfrågade informationen innan ett dokument scannas. Resultatet, alltså innehållet och formatet (XML, HTML eller nästan vilket textformat som helst), kan sedan skickas över nätverket. AXIS 7000 kombinerar den scannade bilden och metainformationen med hjälp av XML för att enkelt kunna flytta data mellan olika applikationer. Användarna kan därmed hantera t ex fakturor, inköpsordrar, och kontrakt via nätverket och dessutom integrera dem i system som har med projektledning eller arbetsflöden att göra. Skyddar nuvarande investeringar Som gemensam plattform för distribution och arkivering av dokument ger AXIS 7000 Network Document Server mervärde för redan gjorda investeringar i digitala kopiatorer och scannrar. Tekniken gör att företag kan få ut mer av sina dolda tillgångar i form av redan installerade digitala kopiatorer, eftersom en plattform skapas för att göra digitala dokument tillgängliga i olika arbetsprocesser. Användaren placerar helt enkelt ett dokument på en scanner (t ex en digital kopiator) och väljer en e-postadress. AXIS 7000 komprimerar den digitaliserade informationen, omvandlar den till en fil som i sin tur skickas som en bilaga till ett e-postmeddelande. Digitaliserade dokument kan alltså delas genom att använda de e-postbaserade nätverksstrukturer och standarder som redan finns. En fil kan också skickas till en fileserver, en webb-browser, en webbadress eller en skrivare. AXIS 7000 Network Document Server erbjuder många snabba och kostnadseffektiva lösningar genom ett stort utbud av standardformat (TIFF, JPEG, PDF, PCL) och transportmetoder (SMTP, FTP, LPD, Raw TCP). Arkitekturen inkluderar inbyggda webbsidor, och administratörer kan använda en webb-browser för konfigurering och hantering. Servern tar bara några minuter att installera och är mycket lätt att använda, vilket innebär tidsbesparing och ökad effektivitet.