Axis Communications och Hexagon Wireless dotterbolag gigaAnt i samarbete kring Bluetooth (TM)

Axis Communications offentliggör idag ett samarbete med antenntillverkaren gigaAnt kring produkter med Bluetooth wireless technology. gigaAnt kommer att leverera antenner till Axis produkter, bland annat den Bluetooth Access Point som Axis kommer ut på marknaden med före årets slut. I maj i år presenterade Axis sin Bluetooth Access Point. Det är en ny trådlös lösning som möjliggör bredbandsaccess till Internet och intranät för en lång rad mobila enheter. Bluetooth Access Point från Axis stödjer både röst- och dataapplikationer, vilket gör både trådlösa och fasta nätverksresurser mer effektiva och användbara. - Vi är mycket nöjda med att samarbeta med gigaAnt. De var en av de absolut första på marknaden med antenner för Bluetooth och har visat prov på ett stort kunnande. Vi har stort förtroende för gigaAnt som leverantör till våra produkter, säger Torbjörn Wård, chef Mobile Internet Division. De bägge Lundaföretagen Axis Communications och gigaAnt medverkar på Nordic Bluetooth Wireless Technology 2000 på Berns i Stockholm den 4-5 oktober. Axis kommer där att demonstrera sin Bluetooth Access Point med gigaAnts antenn genom att visa hur bilder från en nätverkskamera från Axis trådlöst kan föras över till en bärbar dator med hjälp av Bluetooth. gigaAnt kommer också på mässor senare i år att visa Axis Communications produkter i sin monter som exempel på hur deras antenner kan användas i praktiken. För att främja utvecklingen av Bluetooth wireless technology i branschen har Axis tagit fram en Bluetooth driver för Linux med öppen källkod. Källkoden är licenserad som General Public Licence och finns tillgänglig på Axis hemsida för programutvecklare: www.developer.axis.com. Axis och gigaAnt är Associate Members i Bluetooth Special Interest Group (SIG). Axis finns också med i tre tekniska arbetsgrupper inom Bluetooth SIG: Extended Service Discovery, Printing Profile och Personal Area Network (PAN). För information var vänlig kontakta: Torbjörn Wård, General Manager, Axis Mobile Internet Division. Telefon 0733 -22 46 08 e-post: torbjorn.ward@axis.com Per Zetterquist, Cross Information Telefon: 070-519 04 75 e-post: per.zetterquist@crosscom.se Om gigaAnt gigaAnt, ett antennföretag inom Hexagon Wireless, är ett ledande företag inom utveckling och tillverkning av högpresterande antennlösningar för mobil kommunikation inom 2,4 GHz bandet. Företagets målsättning är att inom de närmaste åren vara en naturlig partner för Bluetooth-användare globalt. Redan idag erbjuder gigaAnt flera standardplattformar för interna och externa antenner i kombination med kvalificerad support för implementation av antenner. gigaAnt startades under våren 2000 som en avknoppning från Moteco. Moteco, en av världens ledande tillverkare av mobiltelefon antenner, har kunder som Ericsson, Siemens och Philips. Moteco, med 300 anställda, har utvecklat och tillverkat antenner under 25 år och har idag produktionsenheter i Sverige, Kina samt Malaysia. gigaAnt och Moteco ingår i Hexagon Gruppen som är noterat på Stockholms Fondbörs. Mer info om företagen finns på: http://www.gigaAnt.com, http://www.moteco.se och http://www.hexagon.se info@gigaAnt.com BLUETOOTH är ett registrerat varumärke ägt av Aktiebobolaget LM Ericsson och licensierat till Axis AB.