AXIS COMMUNICATIONS OCH POP-SYSTEMS TECKNAR OEM-AVTAL FÖR IP-FAX OCH BILDBEHANDLINGSLÖSNINGAR

Axis Communications har tecknat ett OEM-avtal med amerikanska POP-Systems, Inc., som skapar och utvecklar patent och patentsökt bildbehandlingsteknik. Tanken är att använda Axis ThinServer™ teknik i POP-Systems nya tjänster POP-to-email, POP-to-fax, POP-to-file och POP-to-print, som lanseras med fokus på den amerikanska marknaden. Axis kommer att ta fram en skräddarsydd version av AXIS 7000 Network Document Server som ska möjliggöra digitalisering av dokument till dessa nya tjänster. AXIS 7000 direktansluter digitala kopiatorer och bildläsare till nästan vilket nätverk som helst. Dokumenten digitaliseras (i TIFF-, PDF- eller JPEG-format) och skickas via POP Corporate Servers till e-postadresser inom nätverk, arbetsgrupper och över Internet. Genom anslutning till ShareMedias globala IP-faxnätverk kan man göra faxutskick och skicka enstaka faxmeddelanden över Internet och via e-post få bekräftelse på att dokumentet har kommit fram. Enligt POP-Systems grundare och VD Gary Hochman är avtalet med AXIS helt i linje med visionen om att erbjuda ASP:er (Application Service Providers) de "e-click" lösningar som POP-Systems utvecklar. Företaget har redan ett licensavtal med Novell och hoppas kunna teckna avtal med andra teknik- och tjänsteleverantörer i framtiden. - Vi är mycket glada över att samarbeta med POP-Systems och därigenom kunna förbättra deras tjänsteutbud med den kapacitet som AXIS 7000 erbjuder, säger Per Ädelroth, chef för AXIS Communications Document Division. Vår gemensamma lösning erbjuder ett innovativt sätt att skicka och distribuera digitaliserade dokument via Internet. Om POP-Systems, Inc. POP-Systems, Inc. (tidigare Embedded Systems Group), med huvudkontor i Garden City, New York, utvecklar teknologi som gör unika e-postbaserade produkter och tjänster tillgängliga för telefaxer, kopiatorer, skrivare och imaging-produkter. POP-produkter och -tjänster distribueras via auktoriserade återförsäljare. Ytterligare information om POP-Systems finns på http://www.popfax.com