AXIS COMMUNICATIONS OCH SOCKET SAMARBETAR KRING NYA LÖSNINGAR FÖR MOBILE INTERNET

Axis Communications och amerikanska Socket Communications Inc. har inlett ett samarbete för heltäckande lösningar avseende Bluetooth wireless technology™, som möjliggör trådlös bredbandsaccess till Ethernet för användare av bärbara datorer. Samarbetet bygger på Bluetooth access point från Axis och Sockets Personal Network Card, ett plug-in kort för bärbara datorer som gör dem kompatibla med Bluetooth. Axis Bluetooth acess point är en lösning för snabb, trådlös anslutning till LAN och Internet. - Sockets Personal Network Card gör att nästan vilken bärbar Windows-baserad dator som helst kan kommunicera med våra produkter för Bluetooth access point, säger Torbjörn Wård, chef för divisionen Mobile Internet på Axis Communications. Genom att slå oss ihop kan vi göra kompletta lösningar för Bluetooth tillgängliga för t ex kontor, hem, hotell, detaljhandel och flygplatser. Produkterna visas på IBC Bluetooth 2000-konferensen i Monte Carlo som öppnar idag. Lösningar som integrerar dessa två produkter förväntas bli tillgängliga på marknaden innan årets slut. - Trådlös access till lokala nätverk är en viktig del av Sockets strategi för Bluetooth, säger Mike Gifford, grundare och vice VD för affärsutveckling på Socket Communications. Vårt samarbete med Axis skapar intressanta möjligheter att introducera den trådlösa tekniken för Bluetooth i t ex konferensmiljöer, där användningen av bärbara datorer har skapat ett behov av snabb trådlös anslutning.