AXIS COMMUNICATIONS REKRYTERAR NY CHEF FÖR MOBIL INTERNET-DIVISIONEN FRÅN ERICSSON

Torbjörn Wård från Ericsson blir ny chef för Mobile Internet-divisionen på Axis Communications. Axis division för Mobile Internet bildades tidigare i år med syfte att utveckla möjligheterna på den framväxande marknaden för trådlös och mobil kommunikation. Torbjörn Wård kommer närmast från Ericsson i Raleigh, North Carolina, där han var ansvarig för den amerikanska produktenheten Wireless Office Solutions. Torbjörn Wård kommer att vara stationerad i Stockholm där Axis bygger upp en ny verksamhet med inriktning på mobilt Internet. - Jag är mycket entusiastisk över att börja på Axis, säger Torbjörn Wård. Företagets expertis inom nätverksanlutningar ger oss nya affärsmöjligheter i den snabbväxande, trådlösa världen. Axis kommer att använda expertisen på datakom och sina distributionskanaler för att utveckla produkter som möter behoven i denna framväxande marknad. Bluetooth™ trådlösa teknik är en viktig del av Mobile Internet-divisionens verksamhet. Bluetooth Access Point från Axis lanserades nyligen som prototyp på Networld+Interop (N+I) mässan i Las Vegas. Det är en ny typ av lösning som möjliggör bredbandsaccess till Internet och LAN-miljöer för en rad trådlösa produkter. - Vi kommer att jobba vidare med röst och data som ett led i utvecklingen av Bluetooth Access Point, säger Torbjörn Wård. Verksamheten inom Mobile Internet kommer också att utgöra en solid grund för utvecklingen av framtida systemlösningar för slutanvändare, internetleverantörer, telekomföretag och större infrastrukturföretag.