AXIS COMMUNICATIONS SAMARBETAR MED RED HAT FÖR LINUX-LÖSNINGAR

Axis Communications lanserar nu en öppen källkod för JFFS (Journaling Flash File System), som gör det möjligt för Linux-baserade enheter att säkert och enkelt lagra information på Flash-ROM. Filsystemet JFFS är utvecklat av Axis, och är mycket väl lämpat för att konstruera inbyggda system utan hårddiskar, t ex nästa generationens nätverksutrustning och mobila enheter, eftersom det möjliggör kraschsäkert minne och stödjer snabb omstart av systemet. Källkoden är släppt enligt Linux open source (GNU General Public License) och finns tillgänglig på Axis hemsida för utvecklingspartners, http://developer.axis.com Lanseringen har rönt stort internationellt intresse i Linux-kretsar och en stor mängd nedladdningar av källkoden har redan skett från Axis web site. Axis vidareutvecklar nu sin Linux-teknologi och intensifierar sitt samarbete med strategiska partners, såsom Red Hat. - Vi på Red Hat är mycket entusiastiska över Axis utveckling av JFFS. Vi tror att detta kommer att vara av stort värde för marknaden av inbyggda system, säger Paul Beskeen, teknisk chef på Red Hat, Inc. Medan vi går mot nästa generation av datorisering kommer effekten av öppen källkod att driva på utvecklingen av internetutrustning och inbyggda system och relaterade tjänster. - Axis satsar på Linux och öppen källkod och vi ser detta som ett utmärkt sätt att få fram bättre produkter till våra kunder på kortare tid, säger Bengt Christensson, ansvarig för Strategic Alliances på Axis. Samtidigt kan vi fördjupa vårt engagemang med partners och Linux-världen och ser samarbetet med Red Hat som ett viktigt steg i våra ökade satsningar. Pionjär inom inbyggda system Axis Communications är starkt engagerade i förbättringen av Linux för nya och framtida nätverks- och mobila enheter. Några av de senaste Linux-innovationerna inkluderar: En Bluetooth-driver för Linux som nyligen gjordes tillgänglig med öppen källkod. Denna utveckling gör att Linux blir allmänt tillgängligt för Bluetooth-applikationer, en teknik för trådlös kommunikation mellan mobiltelefoner och annan bärbar utrustning. I februari var Axis först på marknaden med "single-chip Linux thin server", som är konstruerad för att göra Linux tillgängligt för en lång rad av nätverk och inbyggda applikationer. I november förra året, introducerade Axis en av de första hårdvaruprodukterna som levererats med inbyggt Linux – "the AXIS 2100 Digital Network Camera". Denna kompakta kamera har en inbyggd Linux Web-server, som direktkopplas till Ethernet eller ett modem och inkluderar allt som behövs för att fånga och överföra videobilder av hög kvalitet över datornät och internet (man behöver alltså ingen PC).