Axis i säljsamarbete med Canon för produkter med Bluetooth(TM) - initialt ordervärde på 4 miljoner kronor

Axis Communications har träffat en överenskommelse med Canons säljbolag i Japan för tre olika produkter med Bluetooth. Ordern är i en första fas värd cirka 4 miljoner kronor. Canon kommer att sälja Axis produkter genom sina egna säljkanaler. Canon har en mycket stark ställning på den japanska marknaden och avtalet kan innebära betydande försäljningsökningar för Axis. De första leveranserna sker i april. De Axisprodukter som berörs är: - AXIS 9010, Accesspunkten för Bluetooth - Den senaste skrivarservern som kan hantera Bluetooth - Skrivarplugg för Bluetooth Canon kommer att ha egna modellbeteckningar för produkterna men de kommer fortfarande att ha Axis logotyp samt parallellt finnas i Axis ordinarie produktsortiment. Axis lösning för mobila utskrifter med Bluetooth kommer den att säljas av Canon som en paketlösning tillsammans med Canons Laser Shot-skrivare för den japanska marknaden. Axis har sedan länge samarbetat med Canon för andra produkter där Canon byggt utnyttjat Axis lösningar för att nätverksanpassa skrivare. Japans ledande ställning inom mobiltelefoni och konsumentelektronik gör marknaden extra intressant även för andra mobila lösningar så som Bluetooth Wireless Technology. Axis ser denna affär som ännu ett bevis för att marknaden för produkter med Bluetooth nu börjar ta fart. Accesspunkten med Bluetooth möjliggör för kunder att erbjuda mobilt Internet utan att ta omvägen via ett mobiltelenät. Axis skrivarplugg för mobila utskrifter är en liten dosa som sätts direkt på skrivaren och som sedan via Bluetooth kommunicerar med bärbara PC-datorer, handdatorer eller andra bärbara enheter. Axis Print Server är en lösning för att hantera utskrifter i nätverk bland annat via Bluetooth. För mer information vänligen kontakta: Per Ädelroth, General Manager Document Division, Axis Communications Telefon: 0 708-9018 73 E-post: per.adelroth@axis.com Torbjörn Wård, General Manager Mobile Internet Division, Axis Communications Telefon: 0733-22 46 08 E-post: torbjorn.ward@axis.com Anne Rhenman, Head of Communication and Investor Relations, Axis Communications Telefon: 0708-90 18 29 E-post:: anne.rhenman@axis.com Bluetooth är ett inregistrerat varumärke som ägs av Telefon AB LM Ericsson och licensieras till Axis Communications.