Axis i täten med japanskt produktcertifikat för Bluetooth

Axis Communications accesspunkt blir en av de första produkterna för BluetoothÔ som certifieras av den japanska myndigheten Telec. Accesspunkten, Axis 9010, visas just nu på den japanska datamässan World PC Expo 2000 tillsammans med IBM och Sharp.

Den japanska myndigheten som godkänner radioprodukter, Telec, har certifierat Axis accesspunkt för Bluetooth, Axis 9010 som en av de första produkterna med Bluetooth för den japanska marknaden. Just nu visas produkten Axis 9010 på Asiens största datamässa, World PC-Expo i Tokyo, tillsammans med dataföretaget IBM och elektroniktillverkaren Sharp. Mässan pågår till och med lördag den 21 oktober och förväntas ha mer än 400 000 besökare. Axis genomför nu flera olika interopabilitetstester med produkter för Bluetooth från andra företag för att säkerställa att kommunikationen fungerar väl. Det är som ett resultat av dessa tester som nu IBM och Sharp demonstrerar Axis accesspunkt för Bluetooth i sina respektive montrar på den japanska mässan. Bland annat visar IBM hur en nätverkskamera från Axis kan skicka bilder över Bluetooth via accesspunkten till IBM:s bärbara datorer. Axissatsar främst på de asiatiska marknaderna med högst mobiltelefonpenetration, vilka ligger på en skandinavisk nivå i mognad men med betydlig fler användare. Japan är naturligtvis extra intressant där NTT DoCoMo:s Imode-tjänst förberett marknaden för mobilt Internet. Accesspunkten Axis 9010 som kommer ut på marknaden före årsskiftet utgör en viktig del de infrastrukturlösningar med lokala mobilnät som Axis kommer att lansera under nästa år. De kommer att fungera som ett komplement till UMTS/3G och erbjuder bredbandsaccess till Internet, trådlös IP-telefoni och andra riktade tjänster För information var vänlig kontakta: Torbjörn Wård, chef Mobile Internet Division Tele: 0733 -22 46 08 E-post: torbjorn.ward@axis.com Per Zetterquist, Cross Information Telefon + 46 70 519 04 75 E-post: per.zetterquist@crosscom.se