Axis levererar videolösningar för fjärrövervakning av New Yorks domstolar

Axis Communications har tecknat avtal med New York State Unified Court System om videoprodukter för cirka 30 domstolar i New York City. Videoprodukterna kommer att användas i ett avancerat säkerhetssystem som gör det möjligt för domstolarnas säkerhetspersonal att på distans övervaka domstolsbyggnader och kringliggande områden 24 timmar om dygnet. Affären är värd cirka 1,9 Mkr.

Domstolarna kommer att använda hela serien av Axis videolösningar, som inkluderar nätverkskameror, videoservrar och ljudmoduler, för att skapa en fjärrstyrd kommandocentral där bilder kan visas i realtid via domstolarnas interna nätverk. Dessutom kommer auktoriserade chefer på domstolarna att få tillgång till bilderna på sina vanliga kontorsdatorer och därigenom kan de enkelt övervaka domstolarna och kontoren. "Nätverksvideo visar sig gång på gång vara det mest flexibla systemet för att fjärrövervaka aktiviteter på flera områden samtidigt", säger Michael Engström, ansvarig för Axis verksamhet i USA. "Axis nätverksvideolösningar ger företag och myndigheter teknologiskt avancerade säkerhetssystem som är enkla och kostnadseffektiva att installera, använda och administrera". Nätverksvideokameror och videoservrar gör att exempelvis regeringsbyggnader på ett enkelt sätt kan använda sin nätverksinfrastruktur för säkerhets- och övervakningslösningar. Till skillnad från analoga CCTV-system som kräver särskild kabelinfrastruktur och terminaler, kopplas nätverksvideoprodukter in direkt i det befintliga nätverket. Dessutom har produkterna inbyggda webbservers, komprimeringschip och operativsystem som gör att lösningarna fungerar fristående utan annan hårdvara. För information vänligen kontakta: Anne Rhenman, Director Corporate Communications and Investor Relations, Axis Communications Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com