Axis marknadsledare inom nätverkskameror och videoservrar enligt Frost & Sullivan

Det internationella undersökningsföretaget Frost & Sullivan har slagit fast att Axis Communications är internationell marknadsledare inom det växande segmentet nätverkskameror och videoservrar. Frost & Sullivan tilldelar också Axis sitt årliga pris "Marketing Engineering Leadership Award" för framgångarna på marknaden för nätverkskameror.

Den marknadsundersökning som ligger till grund för priset visar att Axis är klart störst på nätverkskameror med en marknadsandel på 69 procent och att Axis har 27 procent av marknaden för videoservrar. Enligt undersökningen väntas den samlade globala marknaden för nätverkskameror och videoservrar år 2003 uppgå till 399 miljoner US-dollar och 2005 till 791 miljoner US-dollar (cirka 8,3 miljarder kronor). Jämfört med fjolårets 73 miljoner US-dollar innebär det en drygt tiofaldig ökning på fem år. Inom segmentet nätverkskameror har Axis 37 procents marknadsandel av säkerhetstillämpningar och 84 procent av Internet-tillämpningar som så kallade Web attractions och fjärrövervakning. Axis är också det klart dominerande varumärket på marknaden för PC-oberoende nätverkskameror. Varumärkeskännedomen om Axis är där 50 procent. - Axis har på kort tid blivit den dominerande kraften på den snabbt växande marknaden för nätverkskameror. Bolaget började inom Web attractions och har framgångsrikt utvecklats till ledande på den allt viktigare säkerhets- och övervakningsmarknaden för nätverkskameror säger Chris Cherrington, analytiker på Frost & Sullivan. Frost & Sullivans pris delas ut årligen till företag som gjort enastående insatser för sin bransch eller som åstadkommit en ledande position i ett marknadssegment. Frost & Sullivan bedömer alla företag inom en viss bransch och tar hänsyn till den branschens särskilda förutsättningar för att fastställa kriterierna för både priset och mottagaren av det. Om Frost & Sullivan Frost & Sullivan tillhör de globalt ledande företagen med internationell strategisk marknadskonsultverksamhet och utbildning. Företaget delar årligen ut priser för "Market Engineering" till företag som visat flit, uthållighet och det engagemang som krävs för att ta utveckla en framgångsrik affärsplan och lyckas på en allt mer konkurrensutsatt och global marknad. Frost & Sullivan analyserar mycket noggrant kandidaterna för priset och de marknader där de verkar. Bolaget bildades 1961 och har huvudkontoret i San José i Kalifornien, USA och har kontor i New York, San Antonio, Toronto, London, Paris, Frankfurt, Beijing, Tokyo, Singapore, Mumbai och Kuala Lumpur. För mer information besök: http://www.frost.com. För information vänligen kontakta: Anders Laurin, General Manager, Camera Division, Axis Communications Telefon: 046-272 20 07, E-post: anders.laurin@axis.com Anne Rhenman, Head of Corporate Communications and Investor Relations, Axis Communications Telefon: 0708-90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com Kristina Menzefricke, Frost & Sullivan Telefon +44 (0) 20 7343 8376, E-post: kristina.menzefricke@frost.com