Axis nätverksprocessor i nya skrivare från Minolta-QMS

Axis Communications senaste processorchip för nätverksanslutning kommer att byggas in i laserskrivare från Minolta-QMS. Det är det senaste exemplet på Axis tillväxt inom OEM-området.

Minolta-QMS har valt att bygga in Axis senaste enchipsprocessor ETRAX 100LX i sina framtida laserskrivare. Det är den sjätte generation av Axis ETRAX-familj som förutom i Axis egna produkter finns inbyggda i över en miljon produkter världen över. - Vi har haft ett givande samarbete med Axis under sju år och kontinuerligt dragit nytta av Axis utveckling av nya processorer. Det var därför självklart för oss att välja ETRAX 100LX för våra aktuella skrivare. Vi har byggt in ETRAX 100LX i ett antal av våra produkter och gjort det till vår huvudlösning för nätverksanslutningar, säger Steve Fletcher, Minolta-QMS:s Amerikachef. För Axis har OEM-affärer (Original Equipment Manufacturing) ökat i betydelse, det vill säga när Axis tekniklösningar byggs in i andra tillverkares produkter. Under första halvåret i år stod OEM för knappt 20 procent av Axis omsättning. Jämfört med första halvåret 2000 har OEM-omsättningen närmast fördubblats. Axis ser en tydlig trend att allt fler elektronikprodukter kopplas till nätverk. Om ETRAX 100LX ETRAX 100 LX är optimerad för nätverksapplikationer med inbyggd Linux och inkluderar minnes-controller, DMA-controllers och I/O-gränssnitt såsom 10/100 Mbit Ethernet MAC, ATA och Wide SCSI controller. Nya funktioner som introduceras i ETRAX 100LX är en snabb multiplikationsenhet, stöd för USB (Universal Serial Bus), synkrona DRAM (SDRAM) samt synkrona serieportar. Om Minolta-QMS MINOLTA-QMS Inc, som är ett helägt dotterbolag till Minolta Co. Ltd., är en innovativ tillverkare av skrivarlösningar. Produktfamiljen inkluderar laserskrivare för färg och svart/vitt och kontorstillbehör för grafisk formgivning, avancerad bildbehandling och hemmakontorstillämpningar, MINOLTA-QMS har huvudkontor i Mobile, Alabama USA och distribuerarprodukter genom ett globalt nätverk av återförsäljare, och distributionspartners samt genom e-handel. Information om MINOLTA-QMS finns på www.minolta-qms.com För information vänligen kontakta: Johan Lembre, General Manager, Axis Communications Telefon: 046- 272 19 17, E-post: johan.lembre@axis.com Anne Rhenman, Head of Corporate Communications and Investor Relations, Axis Communications Telefon: 0708- 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com För mer information om MINOLTA QMS, vänligen kontakta: Leo Derkowski, Marketing Communications Connection, Inc. Telefon: +1-518-477 2575, E-post: leo@marcomcon.com