Axis tecknar europeiskt distributionsavtal med Anixter

Axis Communications meddelar att man tecknat avtal med ytterligare en distributionspartner för europamarknaden, Anixter International, en av världens ledande distributörer av datakommunikationsprodukter. Det nya europaavtalet är en naturlig utvidgning av ett existerande samarbete på den amerikanska marknaden som inleddes i början av 2003.

Anixter lanserade nyligen ett säkerhetsinitiativ för att stödja traditionella säkerhetslösningar via kabel och möjliggöra en migration till digitala nätverksbaserade säkerhetslösningar. Axis nätverksbaserade övervakningsprodukter utgör en viktig del av Anixters erbjudande och kommer att distribueras genom det säkerhetsinitiativ som för tillfället rullas ut på den europeiska marknaden. "Det utökade partnerskapet är ytterligare ett viktigt steg i Axis globala distributionsstrategi. Genom Anixters lokala säljkontor ökar vi vår räckvidd på den europeiska marknaden för nätverksinfrastruktur," säger Mårten Persson, Regional Director EMEA på Axis Communications. Jean-Philippe Deby, EMEA Marketing Director för Anixter säger i en kommentar: "När vi bestämde oss för att etablera vårt nya säkerhetsinitiativ var det avgörande att hitta rätt affärspartners som kunde stödja vårt erbjudande. Vi undersökte ett brett urval av leverantörer inom nätverksbaserade säkerhetslösningar och fann att Axis produkter var de mest lämpade när det gäller kvalitet och tillgänglighet för våra kunder inom återförsäljarledet." Axis nätverksbaserade övervakningslösningar, som inkluderar såväl nätverkskameror som videoservrar, kommer att installeras av Anixters erfarna systemintegratörer och kontrakterade elinstallatörer för att kopplas direkt till byggnaders kabelinfrastruktur. Anixters strukturerade kabellösningar gör det på så vis möjligt att enkelt länka Axis produkter till existerande nätverk. Bilderna från nätverkskamerorna kan sedan enkelt fjärrövervakas från var som helst i världen genom en vanlig webbläsare, vilket minskar behovet av kostsam övervakning på plats. Sammantaget innebär lösningen att företag kan sänka sina totala säkerhetskostnader och framtidssäkra sina byggnader genom att utnyttja nätverkskonvergens. För information vänligen kontakta: Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 708-90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com