Axis videolösningar övervakar fler än 100 amerikanska skolor.

Axis Communications fortsätter att göra framsteg på marknaden för nätverksbaserade videolösningar för övervakning av skolor. Genom ett stort antal nya installationer och en snabb tillväxt har Axis säkrat en stark position på skolområdet. Axis videolösningar gör det möjligt för skolpersonal, väktare och polis att bättre kontrollera områden där vandalism och våld ofta inträffar.

Med ökade säkerhetsrisker i skolor är skolpersonal och väktare mer medvetna om behovet av effektiv övervakning. Axis videolösningar kopplas direkt till existerande nätverksinfrastruktur, vilket gör dem kostnadseffektiva för skolor att installera, underhålla och hantera. Lösningar som baseras på Axis produkter används för närvarande för övervakning och säkerhet på fler än 100 skolor i Arizona, Kalifornien, Florida, Georgia, Indiana, Mississippi, Missouri, New Jersey, New York, North Carolina och Wisconsin. Dessutom har fler än 130 skolor runtom i landet antingen inkommit med inköpsorder för utrustning, eller överväger att köpa ett system. Förutom den snabba tillväxten inom applikationsområdet i USA, så har Axis också ett stort antal installationer på skolor i Europa, bland annat den prisbelönta lösningen för Newport City i Wales. Axis nätverkskameror och videoservrar innehåller inbyggda webbservrar, kompressionschip och operativsystem. Det möjliggör överföringen av bilder i realtid över Internet och tillåter myndigheter med ett lösenord att komma åt bilder från skolan med en vanlig webbläsare, 24 timmar om dygnet. Övervakning kan göras för daglig säkerhet eller för att förbättra svarstiden för poliser och räddningsarbetare vid en olycka. Dessutom kan högkvalitativa digitala bilder överföras till exempelvis övervakningsföretag inom några sekunder. För information vänligen kontakta: Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 708-90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com