Smutskastningskampanj mot friskola

Smutskastningskampanj mot friskola Tjänstemän i Varbergs Kommun bedriver hets mot friskola Sedan starten av Varbergs Praktiska Gymnasium (VPG) har motståndet från vissa av Varberg kommuns tjänstemän varit massivt. Smutskastningen har bestått i påverkan av företag att inte ta emot skolans elever samt en allmän misstro mot egen personal som visat intresse att söka arbete på VPG. Man har också hindrat VPG att hyra kommunens lokaler. VPG bedriver en nygammal form av lärlingsutbildning som vunnit Skolverkets gillande. Bl a driver man fordon, el och industriprogrammet.. Idag har man 13 elever. I år har skolmodellen blivit utsedd till "Lärande exempel" av Skolverket. http://www.skolverket.se/skolarb/utbildning/special_gbgpraktiska.html I sina försök att stoppa VPG har man också vägrat att betala trots att regeringen har en rikslista som anger vilka belopp som skall gälla. Här meddelar förvaltningschef Rolf Landholm och rektor Birgitta Neuman att man inte vill att VPG t e x betalar ut handledarersättning till de människor ute på företag som lägger ner engagemang och tid på VPG:s elever. Arvodet betalas ut under de utbildningsträffar man har för sina handledare. Vidare tycker man inte att VPG skall betala för elevernas skolmåltider. Vi anser det vara en självklarhet att våra elever får ett garanterat mål lunch oavsett egen ekonomi för att kunna klara av sina utbildningar. På VPG förbehåller man sig rätten att dela ut såväl handledararvode som skolmåltider utan att fråga här aktuella tjänstemän om lov. Man har enligt Birgitta Neuman lyckats förhandla ner skolpengen till andra friskolor i Varberg till belopp som understiger skolverkets riksnorm. Tanken svindlar när man tänker på att dessa skolor har laglig rätt att få ut sin ersättning och ändå väljer att låta en lokal tjänsteman utöva påtryckningar utöver sitt uppdrag. I samtal mellan Ole Salsten ekonomichef Baggium och Rolf Landholm förvaltningschef Barn och Utbildningsförvaltningen Varbergs kommun säger Landholm att han lätt kan "fixa så att Skolverket gör en snabb tillsyn". På detta häpnadsväckande uttalande meddelar Salsten att vi arbetar på ett sådant sätt att Skolverket kan göra tillsyn när som helst. Detta säger förmodligen mer om Landholms relation till Skolverket än om VPG:s. Vi är idag mycket förvånade över att Varbergs kommun har tjänstemän som så flagrant sätter sig över demokratins spelregler. Det finns idag förordningar och bestämmelser som styr vad fristående skolor får göra och inte göra. Här har man lagt upp riktlinjer för såväl skolor som för kommuner som reglerar förhållandet mellan de olika aktörerna. Vi utgår från att politikerna inte vet vad tjänstemännen sysslar med på arbetstid. Den politiska majoritet som idag styr Varbergs kommun är folkvald av människor som har en positiv syn på fristående skolor. Det är upp till dem nu att städa upp i sin utbildningsförvaltning så att de andra som arbetar där kan mötas av den respekt de förtjänar. För vidare information kontakta Jonny Nordqvist VD Baggium AB 031-795 38 72 070-5553729 www.baggium.se Baggium AB är ett tjänsteföretag som bedriver vård, behandling samt skolverksamhet. Sedan 1998 bedriver man fristående gymnasier i Göteborg Stockholm, Malmö och Varberg. Inriktningen är en nygammal variant av lärlingsutbildningen där man genom ett omfattande samarbete med företag lyckats integrera utbildning och arbetsliv. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/27/20011127BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/27/20011127BIT00280/bit0001.pdf