Bahnhof byter vd

Jon Karlung slutar som vd för Bahnhof i höst, och ersätts av en veteran på operatörsområdet. Värdefulla erfarenheter kommer att göra Bahnhof ännu bättre rustat inför framtiden.

Anna Mossberg kommer närmast från Telia Sonera där hon varit affärschef för Telia Sonera International Carrier, ett bolag hon var med och startade upp 1999. I dag är det världens femte största internetleverantör på grossistmarknaden Hon har ansvarat för bolagets affär på nätet i de 38 länder där företaget är verksamt, och har suttit med i ett antal styrelser inom koncernen. Hon tar över rodret på Bahnhof senast den 6 oktober i år. – Bahnhof är ett fantastiskt bolag, och uppdraget ger mig möjlighet att arbeta med precis det jag vill, säger Anna Mossberg. Jon Karlung är en av bolagets största ägare, och kommer att fortsätta arbeta med övergripande strategifrågor i sin roll som ny styrelseordförande. – Jag är enormt glad över att Anna valde att ta det här uppdraget. Vi är extremt nöjda med rekryteringen. Bahnhof har ända sedan starten gått med vinst. 2009 omsatte vi 187,5 miljoner kronor. Årets mål är en kvarts miljard. Då känns det naturligt att lämna över stafettpinnen till någon med erfarenhet av den typen av bolag. Speciellt till Anna, som både besitter den där brinnande entreprenörsandan, samtidigt som hon har erfarenhet av större sammanhang, säger Jon Karlung. Karlung har samtidigt andra projekt på gång. – Jag kommer att ta över vd-ansvaret för det nystartade företaget Modular Data Centers, MDC. Vi har precis tecknat ett samarbetsavtal med SSAB och Richard Bransons ballongförare Per Lindstrand. Han konstruerar bland annat fallskärmar åt NASA:s marsfarkoster. Det handlar kortfattat om ett stort svenskt industriprojekt.