Bahnhof köper Telenordia Stadsnät

Bahnhof Internet köper Telenordia Stadsnät Det privatägda svenska företaget Bahnhof Internet har köpt norska Telenors svenska bredbandsnät, Telenordia Stadsnät. Verksamheten har ca 7000 hushållskunder i ett 20-tal svenska städer. I och med köpet bildas bolaget Bahnhof Bredband, som ägs av nyckelpersonal till 49% och Bahnhof Internet AB till 51%. Verksamheten beräknas omsätta 18 miljoner första året. "Det nya bolaget kommer att göra vinst redan från start. Vi rationaliserar och använder Bahnhofs teknik och affärsmässiga infrastruktur. På så vis vänder vi förlusttyngd verksamhet till lönsamhet", säger Bahnhofs grundare och styrelseordförande Oscar Swartz i en kommentar till köpet. Bahnhofs signum har blivit att driva internetverksamhet med lönsamhetskrav. I oktober 2001 köpte Bahnhof Euroseek Access från den omskrivna Euroseek-konkursen. Den verksamheten har drivits med vinst sedan köpet. I och med köpet av Telenordias stadsnätsverksamhet får Bahnhof en bättre räckvidd ut i landet för sina företagstjänster. Nätet finns i Borås, Eskilstuna, Falköping, Gävle, Göteborg, Hjo, Hudiksvall, Karlstad, Katrineholm, Landvetter, Linköping, Luleå, Malmö, Piteå, Sala, Sandviken, Sollentuna, Stockholm, Strängnäs, Sundsvall, Växjö och Östersund. "Vårt sätt att driva Bahnhof på traditionellt sätt, med krav på lönsamhet, resulterar nu i direkt kundnytta. Många företag frågar sig om de vågar välja en viss leverantör eftersom de ofta är finansiellt instabila. Lägger man exempelvis ut driften av affärskritiska servrar vill man ju gärna att internetleverantören finns kvar. Bahnhof har gått med vinst varje år sedan 1994 och kommer att fortsätta göra det", utlovar Oscar Swartz. Bahnhofs VD Per Gustafsson var själv med om att starta den verksamhet han nu kommer att ha under sig, som tidigare vice VD för Telenordia Internet: "Vi erbjöd en lösning där personalen är kvar i bolaget. Samtidigt har Bahnhof en dokumenterad förmåga att driva företagsförvärv med vinst, vilket garanterar både de anställda och kunderna en långsiktighet. Detta var avgörande faktorer för att vi kunde ta hem budgivningen", säger Per Gustafsson. För ytterligare information: Per Gustafsson, 018-490 44 43, pag@bahnhof.se, VD Oscar Swartz, 0709-174926,oscar.swartz@bahnhof.net, grundare & styrelseordförande Bahnhof Bredband http://www.bahnhofbredband.se/ Bahnhof Corporate http://www.bahnhof.net/ Bahnhof Internet http://www.bahnhof.se/ Bahnhof Pressinfo http://isp.bahnhof.se/press Bahnhof Internet AB är en svensk Internetoperatör med bas i Stockholm och Uppsala och kontor i Borlänge och Göteborg. Företaget grundades av Oscar Swartz i september 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder Internettjänster till företag och är en av Sveriges ledande aktörer på Managed Hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar via fiber, radio och koppar, webbhotelltjänster och andra Internettjänster. Företaget är idag Sveriges ledande fristående ISP på SME-marknaden (medelstora och mindre företag) med ett 30-tal anställda och ca 2 500 företagskunder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/09/20030509BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/09/20030509BIT00540/wkr0002.pdf

Om oss

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, samt är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.