Telenordiachef ny styrelseordförande i Bahnhof Internet

Telenordiachef ny styrelseordförande i Bahnhof Internet Ska leda arbetet med företagsförvärv och sammanslagningar Per Gustafsson går in som arbetande styrelseordförande i Bahnhof Internet. Han kommer att arbeta med ledningen av företaget tillsammans med VD Jon Karlung. I samarbete med Bahnhofs grundare, Oscar Swartz, kommer Gustafsson också att genomföra företagsförvärv och sammanslagningar som Bahnhof planerar. Per Gustafsson är en av Sveriges mest erfarna företagsledare inom IT- sektorn. Han startade och byggde upp Telenordias internetverksamhet i Sverige mellan 1995 och 2000 och var sedan VD för World Online AB i Sverige. Per Gustafsson började i branschen i mitten av 80-talet då han ledde den amerikanska kemijätten DuPonts datorisering i Europa. - Bahnhof är ett av Sveriges intressantaste internetföretag. Bahnhof har lyckats kombinera tillväxt med lönsamhet och har utvecklats till Sveriges ledande fristående internetleverantör, säger Per Gustafsson i en kommentar till heltidsuppdraget. - Vi kommer att skapa förutsättningar för en stor svensk aktör, som tillhandahåller kvalitetstjänster inom internet för små och medelstora bolag. Det finns ett antal investeringar inom det här området, som kan räddas med Bahnhofs teknik och kunnande. Därför finns stora möjligheter att göra förvärv och sammanslagningar nu, säger Per Gustafsson. Bahnhofs grundare och avgående styrelseordförande Oscar Swartz arbetar kvar på strategisk nivå i företaget och kvarstår som en av huvudägarna. - Vi har drivit Bahnhof Internet utan riskkapital sedan starten 1994 och har varit lönsamma sedan dess. Det gör att vi vet hur man driver IT- verksamhet med vinst. Men nu är det läge att se sig om efter partner för att kunna ta vara på fina idéer och företag som har problem. I det arbetet är Per Gustafsson perfekt, säger Oscar Swartz. Bahnhof Internet köpte i mitten av oktober internet- och bredbandsleverantören EuroSeek Access från den stora EuroSeek-konkursen tillsammans med stora delar av den serverutrustning som hade huserat sökmotorn. Bahnhof Internet omsätter på årsbasis nästan 50 miljoner kronor. Bahnhof har idag 31 anställda med huvudkontor i Uppsala och lokalkontor i Göteborg samt en toppmodern serverhall i centrala Stockholm. Sedan sammanslagningen med internetleverantören Dalnet finns även kontor och anläggningar i Borlänge. Bahnhof levererar tjänster som webbhosting, bredbandsaccess och serverdrift. Bahnhof driver även toppdomänen .ST för det afrikanska öriket Sao Tomé och Principe. Bilder på http://isp.bahnhof.se/press För ytterligare info, www.bahnhof.se eller kontakta: Oscar Swartz, oscar.swartz@bahnhof.net 0709-17 49 26 Per Gustafsson, per.gustafsson@bahnhof.net, 0733-42 47 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011128BIT00800/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/28/20011128BIT00800/bit0002.pdf

Om oss

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, samt är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.