Fondbolag prisbelönar insatser mot skuldslaveri och barnarbete

Bancos årliga Humanpris utdelas idag: Fondbolag prisbelönar insatser mot skuldslaveri och barnarbete Britt-Marie Klang, verksam som lärare i Lidköping, tilldelas idag Bancos Humanpris för sitt mångåriga arbete med att hjälpa barn i Pakistan ur skuldslaveri. Prissumman på 150 000 kronor delas ut av Humanrådets ordförande Björn Wolrath vid en intern ceremoni. Britt-Marie Klang har sedan 14 år verkat för att frigivna slavbarn i Pakistan ska få utbildning och kunskap om sina mänskliga rättigheter, så att de därmed har kraft och möjlighet att förbättra sin egen situation. Hon arbetar genom organisationen BLLF Sweden (Bonded Labour Liberation Front) vars grundidé är att hjälpa till att utveckla skolor för frigivna slavbarn och sprida information om slaveri. I Pakistan finns det miljontals barn som tvingas till hårt arbete i bl a jordbruket, mattindustrin och på tegelbruken. Den lille skuldslaven Iqbal Masih, som genom hjälp från BLLF Pakistan lyckades bli fri och kämpade för barns rättigheter, har blivit en symbol för kampen mot skadligt barnarbete. Han mördades 1995, vid 13 års ålder. Ur prismotiveringen: "Hennes uthålliga och osjälviska arbete har givit tusentals barn chans till ett bättre liv. Att utveckla pedagogiken och höja lärarnas utbildningsnivå är en viktig del av hennes arbete. Genom ett intensivt informationsarbete har hon också inspirerat ungdomar i kampen mot slaveri." - Årets pristagare har engagerat sig mot skuldslaveri och barnarbete - två centrala områden inom FN:s och ILO:s kärnkonventioner som bildar basen för de kriterier om mänskliga rättigheter och arbetsvillkor som vi utgår från i alla våra etiska fonder. Det här är första gången som vi har utsett en pristagare vars gärning har varit direkt kopplad till Bancos etiska regelverk, säger Kajsa Lindståhl, initiativtagare till Humanpriset och Bancos styrelseordförande. I Humanrådet som utser pristagaren sitter förutom Kajsa Lindståhl även direktör Björn Wolrath (ordförande), professor Madeleine Leijonhufvud och professor Lars Olof Kallings. För nionde året delar Banco ut priset till en eller några personer som initierar eller genomför humanitära insatser för utsatta grupper i Sverige eller utomlands. Bland de tidigare pristagarna finns exempelvis Merit Wager (2002) som kämpat för en humanare flyktingpolitik, Janina Ludawska (2001) som arbetat med att informera om aids, och Inger Ashing (2000) som engagerat sig i samhällsfrågor som rör barn och ungdomar. - Detta är en väldig uppmuntran, säger Britt-Marie Klang. Jag vill dock betona att jag arbetar tillsammans med många andra människor och att de skolor jag engagerar mig i har bildats genom önskemål från människor i Pakistan som kämpar för utveckling i sitt eget land. Banco, grundat 1975, är marknadsledande inom etiskt och ideellt fondsparande. Banco erbjuder professionell förvaltning för traditionellt fondsparande, premiepensionssparande, individuellt pensionssparande samt fondkapitalförsäkringar. Förvaltat kapital uppgår totalt till ca 8,5 miljarder kronor fördelat på 170 000 kunder. Banco är en del av Alfred Berg Asset Management, som ägs av ABN AMRO Bank. Bild på pristagaren och ytterligare information finns tillgänglig på www.banco.se eller kontakta: Britt-Marie Klang, 070-912 05 99 Kajsa Lindståhl, styrelseordf Banco 08-723 53 04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00170/wkr0002.pdf