BAYNS CHOKLAD UTAN TILLSATT SOCKER REDO FÖR LANSERING PÅ KINESISKA MARKNADEN

Bayn Europe ABs choklad utan tillsatt socker har godkänts i produktionstest och är nu redo för lansering. Kraven på att uppfylla de kinesiska nationella riktlinjerna för ingredienser i choklad har mötts vid ett tidigare skede, och lyckade produktionstest tillsammans med den lokala chokladtillverkaren Cocoa-Linna Ltd. slutfördes förra veckan.

"De flesta företag ser Kina som en enorm marknad med oerhört stora möjligheter för expansion. Det är förvisso sant, men det är inte helt okomplicerat vad gäller livsmedelsmarknaden. Bayns EUREBA®-choklad innehåller inget tillsatt socker och är en av Bayns huvudprodukter. Vi har fått flera förfrågningar från Kina under åren, men på grund av olikheter i lagstiftning och svårigheter i tillämpningen har vi ännu inte kunnat exportera till Kina", säger Patrik Edström, VD på Bayn Europe. "Vår partner Honsea Biotech Co. Ltd. har visat stor skicklighet i produktion när de har skalat upp vår EUREBA®-lösning. Det har gjort det möjligt att göra ett fullskaligt produktionstest hos den lokala chokladtillverkaren Cocoa-Linna Ltd., en kinesisk tillverkare med djup insikt om marknaden."

Från att ha varit en rätt exotisk produkt, är den kinesiska marknaden nu redo för choklad. Enligt uppgifter från the Association of Chinese Chocolate Manufacturer äter kinesiska konsumenter ca 70 gram choklad om året per person. Multiplicera detta med 1,3 miljarder i befolkningen och marknaden har ett imponerande potential om 4,6 miljarder SEK.

"De stora internationella chokladtillverkarna har hittills dominerat den kinesiska chokladmarknaden. Vi är en mindre aktör med starkt fokus på innovation och förändring. Det kinesiska folket har tagit till sig chokladkulturen och ser den som en livsstil och status. Det finns många sockerfria alternativ på marknaden, men smaken möter inte förväntningarna", säger Xiaowei Zhou, VP marknad och försäljning på Cocoa-Linna. "Vi är så glada att få arbeta med Bayn och deras totallösning för choklad som faktiskt bibehåller smaken när sockret tas bort. Lösningen är lätt att använda och de hälsosamma ingrediensalternativen möjliggör vinst under kommersialiseringsprocessen."