Ett decennium senare: Lucy Dahlgren om kampen för stevia

Bayn Europe firar tioårsjubileum den 25 november 2019. Lucy Dahlgren, grundare av företaget är fortfarande en passionerad ambassadör för sockerreducering. Hon lämnade över vd-posten till Patrik Edström förra året – men hennes koppling till Bayn och företagets produkter är fortsatt stark.

Dagens Industri beskrev Lucy Dahlgren som kvinnan som utmanar på en miljardmarknad. Året var 2011, när sötningsmedel från växten stevia blev godkänt i EU, och marknaden var sockerindustrin.

Men redan 2009, två år tidigare, hade Lucy Dahlgren grundat Bayn Europe i Stockholm. Hon var väl förberedd på att träda in på den europeiska marknaden för att hjälpa livsmedels- och dryckesindustrin ersätta socker med sötningsmedel från stevians blad.

Den 25 november 2019 firar Bayn Europe tio år. Hur har det gått för Lucy Dahlgren, som på nio år tog företaget från ingenting in på Nasdaq First North?  Hon lämnade över rodret till nuvarande vd Patrik Edström, för att ta sig an nya affärsutmaningar. Men hon har inte släppt Bayn.

– När jag lämnade Bayn var det inte slutet på mitt engagemang i bolaget. I dag bygger min medverkan på en disruptiv synergistrategi, där jag utmanar gamla affärsmodeller och skapar nya marknadskanaler för redan existerande sockerreducerade produkter. På så sätt främjar jag Bayn, men också andra företags sockerreducerade produkter, säger Lucy Dahlgren i en jubileumsintervju.

Inför Bayn Europes tioårsjubileum den 25 november 2019 har vi intervjuat Lucy Dahlgren. I intervjun berättar hon om Bayns resa, hennes fortsatta engagemang i Bayn och området sockerreducering.

Läs intervjun i sin helhet på Bayn Magazine.

För mer information, kontakta Patrik Edström, VD på Bayn Europe AB, e-mail patrik.edstrom@bayneurope.com

Bayn är listat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under kortnamnet BAYN.
Mangold Fondkommission AB är företagets certified adviser. Telefon +46-8-5030 1550, e-mail CA@mangold.se.