Eureba® får tummen upp av internationella glassbolaget Paradis-Is

Det danska glassbolaget Paradis-Is, etablerat över hela Danmark och i Los Angeles-området i USA, testar nu att utöka produktportföljen med sockerreducerad glass. Sockerreducerad glass har ett lägre kaloriinnehåll, vilket efterfrågas i allt högre grad av glassälskande konsumenter.

Paradis-Is har ett specifikt affärsupplägg: Glassbolaget tillverkar satser med mix som rörs ihop lokalt och för hand av företagets franchisetagare. Konsumenterna kan på så vis njuta av nygjord glass med noga utvalda kvalitetsråvaror, likt en italiensk gelateria.

I juli 2019 levererade Bayn Europe den första provbeställningen på EUREBA® till Paradis-Is.

– Under sommaren har vi testat Eureba i vår glassproduktion och är mycket nöjda med smaken. Vissa smaker sticker ut lite extra och vi är extremt nöjda, inte minst med jordgubbsglassen, säger Lars Flanding, product manager på Paradis-Is i Danmark.

Under 2020 ska Paradis-Is provlansera den sockerreducerade glassen med målsättningen att nå full volym under 2021. Lanseringen sker såväl i Danmark som i USA.

– Bayn Europe ska organisera produktionen av Eureba i USA, under förutsättning att volymerna medger detta, säger Patrik Edström, vd på Bayn Europe, Stockholm.

När det gäller konsumtion av glass ligger USA på andra plats i världen. Den genomsnittliga amerikanen äter 20,8 liter glass per år. Danmark ligger på sjunde plats med i genomsnitt 9,8 liter glass per år och person.

– Glassätandet ökar i världen. Under 2022 beräknas den globala glassmarknaden nå 89 miljarder dollar. Trenden visar att konsumenterna dels efterfrågar glass med ekologiska råvaror, dels med lägre kaloriinnehåll. På den punkten ser vi att Eureba med sina sötade fibrer har en tydlig marknadspotential, säger Patrik Edström.