Restaurang Grodan och Bayn Europe i samarbete

För restaurang Grodan är det viktigt att ligga långt fram i utvecklingen och att göra varje enskild gäst nöjd. Desserter är ofta laktosfria, det finns alltid något glutenfritt eller veganskt alternativ. Senast i raden är desserter utan tillsatt socker, tillverkade med EUREBA®.

Grodan öppnade under hösten 1985 och är en klassisk restaurang på Östermalm i Stockholm. Det är en krog skapad i symbios med sina gäster som under årens gång varit en stor del av hur restaurangens koncept utvecklats. Att kunna erbjuda en riktig dessert, inte bara bär och nötter, utan tillsatt socker var en svår nöt att knäcka innan de hittade Bayn.

Bayn och Grodan har under en tid samarbetat för att ta fram sockerreducerade efterrätter. Tre av Bayns skräddarsydda sockerersättningslösningar har använts för bland annat chokladtryffel, glass och knäckflarn.

"Det är otroligt roligt att kunna servera så fina desserter", säger Nils Idevall, chefskonditor på Grodan. "Recepten har jag inte behövt ändra på överhuvudtaget. Varken mängd, temperatur eller tid, och det är EUREBA®s stora styrka."

För Bayn Europe, vars kunder i vanliga fall är tillverkare inom livsmedelsindustrin, har det varit intressant och givande att samarbeta med en restaurang. Ett arbete där de kommit närmare slutkunden. "Det är härligt att arbeta med kreatörer som verkligen vill göra det lilla extra för varje gäst," säger Ange Mertner kundutvecklare hos Bayn. "Vi har jobbat med olika ingredienser för sockerersättning beroende på desserterna. Ibland är största utmaningen inte själva sockereduceringen i sig, vi vet att EUREBA® levererar, utmaningen är istället att man måste överbevisa för andra att resultatet blir minst lika bra utan tillsatt socker. Sen får man alltid samma härliga känsla när det goda resultatet presenteras för slutkonsumenten."

Läs mer om samarbetet i den här artikeln publicerad på Bayns webbsida.