Delårsrapport januari–mars 2010

Bra start på året • Nettoomsättningen var 441 Mkr (446) • Resultat efter finansnetto var 86,1 Mkr (65,7) • Vinsten per aktie var 2,09 kr (1,77) • Förvärvet av Beijer Tech slutfört Koncernen Den förbättring av efterfrågan som inleddes under andra halvåret 2009 har fortsatt under kvartalet. Speciellt gäller detta den största kundgruppen, verkstadsindustri. Kundsegmentet eftermarknad fordon utvecklas också väl medan telekomsektorn är fortsatt svag. En totalt sett starkare efterfrågan i kombination med att tidigare genomförda kostnadsneddragningar nu ger full resultateffekt gör att marginaler och intjäning stiger. Orderingången ökade under perioden med 5 procent till 454 Mkr (431). Faktureringen nådde 441 Mkr (446), en minskning med 1 procent. Kronan har förstärkts väsentligt jämfört med första kvartalet 2009 och detta medför att omräkningen av utländska dotterbolags resultaträkningar i koncernbok-slutet ger en lägre fakturering i koncernvalutan SEK än vid motsvarande tid föregående år. Omräk-ningseffekterna är så betydande att bilden av den underliggande efterfråge- och försäljnings-utvecklingen blir missvisande. Exempelvis redovisas en orderingångsökning på 5 procent medan verklig volymökning är 12 procent. Faktureringen minskar med 1 procent i redovisningen medan den verkliga volymen ökar med 6 procent. Rörelseresultatet var 88,4 Mkr (68,7) och rörelsemarginalen nådde 20,0 procent (15,4). Resultatet efter finansnetto uppgick till 86,1 Mkr (65,7). Under perioden har ingångna valutaterminskontrakt haft en positiv resultateffekt på cirka 10 Mkr medan kostnader för förvärvet av Beijer Tech belastat resultatet med 4,2 Mkr. Vinsten per aktie efter skatt var 2,09 kr (1,77) med de nyemitterade aktierna inräknade. Kassaflödet efter investeringar var 22,1 Mkr (27,9) exklusive företagsförvärv. Nettoskulden uppgick till 94,1 Mkr (nettokassa 7,9). I årets beräkning av nettoskulden ingår utdelning 137,2 Mkr och kontantlikvid vid köpet av Beijer Tech 38,7 Mkr. I fjol utbetalades utdelningen först i april.