Beijer Electronics Group AB genomför förändring i rörelsesegmentsrapporteringen

BEIJER GROUP har beslutat att koncernens två affärsenheter Beijer Electronics och Korenix ska rapporteras som ett segment under namnet Beijer Electronics. Ändringen träder ikraft den 1 januari 2022.

”Under 2020 påbörjade vi resan med att fördjupa samarbetet mellan de två affärsenheterna Beijer Electronics och Korenix”, säger Per Samuelsson, VD och koncernchef för BEIJER GROUP. “Vårt mål var att kombinera expertiskunskapen och vår höga kompetensnivå inom två av digitaliseringens kärnelement ― datainsamling och datakommunikation.”

”Genom att kombinera kunskap och erfarenhet hos våra team inom flera områden har vi börjat fånga mer möjligheter på marknaden för dessa teknologier. Med hjälp av styrkan i våra två varumärken, och genom att samarbeta, har vi ett än mer konkurrenskraftigt kunderbjudande. Detta lägger grunden för en framtida god tillväxt”, säger Stefan Lager, VD för affärsenheten Beijer Electronics.

”Några nyligen vunna kundordrar vittnar starkt om att vi kan vara en mycket relevant och värdefull partner till många stora kunder som inte bara ser ett  värde i våra produkter utan inte minst i människorna i vår organisation.”

Samarbetet mellan affärsenheterna har successivt utökats genom bl a utnyttjandet av gemensamma säljkanaler, koordinering av inköp och logistik och genom samarbete inom R&D. Wesley Chen, General Manager för Korenix, rapporterar sedan början av 2021 till Stefan Lager, VD för affärsenheten Beijer Electronics.

Historiska finansiella proformadetaljer kommer att lämnas i sinom tid före den första rapporteringen 2022.

Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel 46 (0)40 35 84 96, mobil 46 (0)703 35 84 96.

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,4 miljarder kronor 2020.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under symbolen BELE. www.beijergroup.se