Beijer Electronics slutför avyttringen av den amerikanska fordonsaffären

Beijer Electronics meddelar att man igår den 2 juni slutförde försäljningen av den amerikanska fordonsaffären till det israeliska företaget Micronet. Transaktionen offentliggjordes den 7 maj 2014.

Försäljningen ligger i linje med strategin att satsa mer resurser på den globala kärnverksamheten som utgörs av industriella operatörspaneler och industriell datakommunikation.

”Att avyttra Vehicle-affären är helt rätt ur ett strategiskt perspektiv. Det ger oss möjlighet att fokusera på utvecklingen av vår kärnverksamhet. Micronet har sin kärnverksamhet inom fordonssegmentet och kommer att kunna integrera verksamheten och dra nytta av flera synergier. Denna affär skapar värde för Beijer Electronics, våra anställda och våra kunder”, säger Fredrik Jönsson, VD och koncernchef för Beijer Electronics AB.

VD och koncernchef, Fredrik Jönsson,  tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)705 17 16 26
CFO, Anna Belfrage, tel 46 (0)40 35 86 53, mobil 46 (0)706 35 86 53

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 22 länder och en omsättning på 1,4 miljarder kronor 2013. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijerelectronics.se