Utökat samarbete med Mitsubishi Electric stärker Beijer Electronics position på marknaden Beijer Electronics har tecknat distributörsavtal med Mitsubishi Electric om att marknadsföra och sälja deras servosystem på marknaderna i Sverige, Norge och Finland. - Vi kan nu erbjuda våra kunder mer effektiva och integrerade lösningar för styr-, servo- och positioneringssystem vilket ytterligare stärker vår position på marknaden, säger Göran Sigfridsson, VD för Beijer Electronics. Avtalet innebär ett fördjupat samarbete med Mitsubishi Electric. Beijer Electronics marknadsför sedan många år Mitsubishi Electrics styrsystem och frekvensomriktare. Mitsubishi Electric har på senare år förstärkt sitt produktprogram inom automation. I slutet av 2001 lanserade Beijer Electronics det nya och större styrsystemet MELSEC Q-serien som även innehåller positioneringssystem. Med Mitsubishi Electrics nya och kompletta program av servosystem blir det tekniskt sett lättare att integrera med styr- och positioneringssystemen. Marknaden kan därmed erbjudas totala automationslösningar som ger optimal funktionalitet och förenklad idrift tagning. De nya servosystemen har härutöver en mycket konkurrenskraftig pris/prestanda-relation. Servosystem ingår i produktområdet Drivsystem inom affärsområdet Automation. Drivsystem är olika former av motorstyrningar för att erhålla kontrollerade rörelser i automationsprocessen. Servosystem används inom en rad områden för att styra snabba rörelser med stor precision. Affärsområde Automation omsatte 331,3 mkr under 2002 varav Drivsystem svarade för 64,3 mkr. Frekvensomriktare och servosystem utgör den största delen av produktområdets försäljning. Beijer Electronics har tidigare sålt servosystem från Yaskawa Electric. Denna försäljning kommer successivt att fasas ut under 2003/2004. Malmö 2003-04-02 För mer information kontakta VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00 eller mobiltel 0706-35 86 10. Beijer Electronics är ett av Nordens mest expansiva och framgångsrika företag inom industriautomation. Våra egenutvecklade operatörsterminaler har blivit en världssuccé. Vi representerar och samarbetar också med bl a Mitsubishi Electric och Yaskawa Electric. Beijer Electronics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00400/wkr0002.pdf

Beijer Electronics Group AB (publ) är en växande innovationsintensiv koncern inom affärskritisk industriell digital teknologi och IIoT. Med ett starkt fokus på kopplingen mellan människa, teknologi och data är vi stolta över att ha några av de världsledande globala företagen som våra huvudkunder. Sedan starten 1981 har BEIJER GROUP utvecklats till en multinationell koncern bestående av kompletterande affärsenheter med en försäljning på 1,6 miljarder kronor 2019. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se