Belatchew Arkitekter ingår samarbete med Sveafastigheter Utveckling

Report this content

Belatchew Arkitekter tar ytterligare ett steg för att förverkliga mer innovativ arkitektur genom att stärka organisationen och ingå ett långsiktigt samarbete med Sveafastigheter Utveckling AB. Vid sidan av verksamheten som chefsarkitekt och VD för Belatchew Arkitekter går Rahel Belatchew in som VD för det nybildade bolaget Sveafastigheter Utveckling AB.

Efter tio framgångsrika år tar Belatchew Arkitekter ytterligare ett steg för att förverkliga mer innovativ arkitektur genom att stärka organisationen och ingå ett långsiktigt samarbete med Sveafastigheter Utveckling AB.

Vid sidan av verksamheten som chefsarkitekt och VD för Belatchew Arkitekter går Rahel Belatchew in som VD för det nybildade bolaget Sveafastigheter Utveckling AB. Sveafastigheter Utveckling är en del av Sveafastigheter Bostad Gruppen, en marknadsledande aktör inom olika fastighetsrelaterade verksamheter i Sverige. Sveafastigheter Utvecklings verksamhet ska kännetecknas av arkitektur, innovation samt hållbarhet och erbjuder ett helhetsgrepp inom stadsutveckling med fokus på bostadsrätter.

- Vi ser fram emot att tillsammans med Sveafastigheter Utveckling stärka vårt arbete med fastighetsutveckling vilket ger oss möjligheter att förverkliga mer innovativ och hållbar arkitektur och stadsutveckling, säger Rahel Belatchew, VD och Chefsarkitekt, Belatchew Arkitekter AB och Sveafastigheter Utveckling AB.

- Vi är glada över att ha knutit till oss Rahel Belatchew som en av landets främsta och mest innovativa arkitekter. Vi hade nyligen glädjen att tillsammans med Rahel vinna en markanvisning i Uppsala och fick se hennes styrkor inom fastighetsutveckling vilket gör henne särskilt lämplig att leda Sveafastigheter Utveckling, säger Willem De Geer, Ordförande för Sveafastigheter Bostad Gruppen.

Samtidigt stärks Belatchew Arkitekters organisation genom ett antal pågående rekryteringar inom internationalisering, digitalisering och det nya affärsområdet interiörer. Genom denna förstärkning fortsätter Belatchew Arkitekter sin satsning på att vara det självklara valet för innovativ arkitektur.

CV Rahel Belatchew: http://www.belatchew.com/downloads/Rahel-Belatchew-CV-SE.pdf
Foto Rahel Belatchew: http://www.belatchew.com/downloads/Rahel-Belatchew-Photo_Photographer-Camilla-Lindqvist.jpg

KONTAKTUPPGIFTER

Rahel Belatchew, VD och Chefsarkitekt, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew
David Lerdell, PR & kommunikation, tel 073-506 49 79, pr@belatchew.com
Webb: www.belatchew.com, Twitter och Instagram: @belatchew

OM BELATCHEW ARKITEKTER

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew. Kontoret har sitt säte i Stockholm, Sverige, men verksamheten är internationell. Belatchew Arkitekter arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till interiörer, kontor och detaljhandel. Under företagets första 10 år har Belatchew Arkitekter vuxit till att omfatta även den mycket uppmärksammade innovativa studion Belatchew Labs samt fastighetsutveckling för att förverkliga projekt med höga arkitektoniska kvaliteter i egen regi.
Rahel Belatchew har en magisterexamen i arkitektur från Ecole Spéciale d'Architecture i Paris, och har verkat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Rahel Belatchew har utsetts till Årets Arkitekt och Belatchew Arkitekter/Labs har mottagit flera utmärkelser under senare år, bland annat Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015, Smart Living Challenge 2014 och det nationella formpriset Design S 2014.

OM SVEAFASTIGHETER BOSTAD GRUPPEN

Sveafastigheter Bostad är en utvecklare och förvaltare av hållbara bostäder och vårdboenden. Bolagets primära marknader är Storstockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Växjö, Kalmar och Mälardalen. Målsättningen är att leverera 600 lägenheter per år för inflyttning. Sveafastigheter Bostads kärnvärden är att vara en pålitlig och närvarande förvaltare, en innovativ och kreativ utvecklare, en långsiktig samhällsbyggare samt en proaktiv och drivande partner. Sveafastigheter Bostad Gruppen är en del av Brunswick Real Estate.

Taggar:

Citat

Vi ser fram emot att tillsammans med Sveafastigheter Utveckling stärka vårt arbete med fastighetsutveckling vilket ger oss möjligheter att förverkliga mer innovativ och hållbar arkitektur och stadsutveckling.
Vi är glada över att ha knutit till oss Rahel Belatchew som en av landets främsta och mest innovativa arkitekter. Vi hade nyligen glädjen att tillsammans med Rahel vinna en markanvisning i Uppsala och fick se hennes styrkor inom fastighetsutveckling vilket gör henne särskilt lämplig att leda Sveafastigheter Utveckling.
Willem De Geer, Ordförande för Sveafastigheter Bostad Gruppen