Fjärilen i Uppsala nominerat till Stålbyggnadspriset

Report this content

Fjärilen, ett nybyggt flerbostadshus i Rosendal i Uppsala ritat av Belatchew Arkitekter på uppdrag av Wallenstam, har blivit nominerat till Stålbyggnadspriset 2017.

- Utmaningen för detta projekt var att förhålla sig till två kvarter med mycket olika typologier. Vårt kvarter har brutits ned i mindre enheter. På gården finns fristående låga hus utformade som stora villor. Då vi ville utforma dem som monokroma enheter med samma material på tak och fasader föll valet på stål som beklädnad, säger Rahel Belatchew, Chefsarkitekt och VD, Belatchew Arkitekter.

- Vi ägnade en hel del tid på att leta efter rätt gul nyans, och valet föll på ”Harvest Yellow” som är lysande och varm på samma gång, avslutar Rahel Belatchew.

Bilder (fotograf Åke Eson Lindman):

http://www.belatchew.com/downloads/fjarilen.zip (229 MB)

Kontaktuppgifter

Rahel Belatchew, VD och Chefsarkitekt, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew

David Lerdell, PR & kommunikation, tel 072-320 34 70, pr@belatchew.com

Webb: www.belatchew.com, Twitter och Instagram: @belatchew

Om Stålbyggnadspriset

Stålbyggnadspriset delas ut av Stålbyggnadsinstitutet vart annat år till ett byggnadsverk där man utnyttjar stål på ett innovativt, miljömässigt hållbart och arkitektoniskt tilltalande sätt. Syftet är att uppmuntra till ett effektivt användande av stål i byggandet och ge upphov till nya idéer och inspirerande lösningar. Stålbyggnadspriset uppmärksammar arkitekter, ingenjörer och företag på att utnyttja stålets egenskaper för att bygga en hållbar framtid.

Såväl tak och fasader är klädda av SSABs färgbelagda stål GreenCoat, på grund av höga kvalitetskrav och hållbarhetsskäl med svensk rapsolja i färgen. SSAB har även valt ut Fjärilen för en global marknadsföringskampanj av GreenCoat (https://www.ssab.com/products/brands/greencoat/fjarilen-the-butterfly-sweden).

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew. Kontoret har sitt säte i Stockholm, Sverige, men verksamheten är internationell. Belatchew Arkitekter arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till interiörer, kontor och detaljhandel. Under företagets första 10 år har Belatchew Arkitekter vuxit till att omfatta även den mycket uppmärksammade innovativa studion Belatchew Labs samt fastighetsutveckling för att förverkliga projekt med höga arkitektoniska kvaliteter i egen regi.

Rahel Belatchew har en magisterexamen i arkitektur från Ecole Spéciale d’Architecture i Paris, och har verkat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Rahel Belatchew har utsetts till Årets Arkitekt och Belatchew Arkitekter/Labs har mottagit flera utmärkelser under senare år, bland annat Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015, Smart Living Challenge 2014 och det nationella formpriset Design S 2014.

Snabbfakta

Citat