Rahel Belatchew presenterar träarkitektur på Swedish Style Mumbai

Report this content

Sveriges Generalkonsulat i Mumbai är värd för Swedish Style Mumbai, där Sveriges kreativa industrier inom mode, design, arkitektur, fotografi, konst, film, teknik, gastronomi och musik presenteras i en integrerad form. Belatchew Arkitekter deltar i utställningen med fokus på träarkitektur och genom att Rahel Belatchew kommer att delta i paneler och föreläsa. Ett av de verk som kommer visas är paviljongen Bris som finns uppförd i Carl Eldhs ateljéträdgård. Paviljongen är en del av den utställning med verk av Rahel Belatchew som visas under sommaren i Carl Eldhs Ateljémuseum.

Paviljongen Bris av Belatchew Arkitekter uppfrd i Carl Eldhs ateljtrdgrd visas p Swedish Style Mumbai

Swedish Style Mumbai! syftar till ett närmare samarbete mellan indiska och svenska kreativa näringar, främja bilaterala relationer och skapa en plattform för svenska designers, arkitekter, entreprenörer, konstnärer, kockar och företag att knyta kontakter med sina indiska motsvarigheter, skapa affärsmöjligheter och erbjuda nya lösningar för företag och livsstilskoncept.

Förutom Belatchew Arkitekter deltar företag som H&M, Ride Cake, Volvo, Blue Air, Absolut, Daniel Wellington, Ikea, och Airinum. Belatchew Arkitekters grundare Rahel Belatchew kommer att delta på utställningen i Mumbai. Andra personer som är engagerade i Swedish Style Mumbai är konstnärerna Julia Peirone, Karin Mamma Andersson, Anna Camner, Hannes Michanek och Carsten Höller, designstudion Front samt filmregissören Jonas Åkerlund.

– Indien är en snabbväxande nation med en stark urbanisering. Jag ser fram emot att få utbyta idéer med indiska arkitekter och andra företrädare för de kreativa näringarna, säger Rahel Belatchew, grundare, Belatchew Arkitekter.

–  Engagemanget i Mumbai faller naturligt in i vår pågående internationella expansion, och jag ser fram emot att utbyta erfarenheter och möjligheter med företrädare för Indiens kreativa industrier, avslutar Rahel Belatchew.

Evenemanget är utformat i samarbete med BrittonBritton (Christina och Claes Britton), och följer på tidigare Swedish Style-initiativ i Milano, New York och Tokyo.

Högupplösta bilder på paviljongen Bris, uppförd i Carl Eldhs ateljéträdgård, går att ladda ned här:

https://belatchew.com/downloads/mumbai.zip (fotograf Åke E:son Lindman) (123mb)

Om Swedish Style Mumbai

Swedish Style Mumbai äger rum den 4 - 5 juni 2019 i Famous Studios, Mahalaxmi, Mumbai.

För mer information om program, seminarier och utställare, se www.swedish-style.com.

Om paviljongen Bris och utställningen Skuggspel

Med anledning av att det i år är 100 år sedan Carl Eldh invigde sin ateljé i Bellevueparken, som ritats av Ragnar Östberg, går museets verksamhet 2019 i arkitekturens tecken och man har valt att skapa en utställning med verk av arkitekten Rahel Belatchew.

Till utställningen i Carl Eldhs Ateljémuseum har paviljongen Bris uppförts – ett utomhusrum i trä placerat i ateljéträdgården som har skapats i dialog med Ragnar Östbergs loggia, där ett skuggspel skapas genom att ljuset silas genom ribborna i paviljongens böljande tak.

Pressmeddelande: https://cisn.co/30eHQik

Kontaktuppgifter

Rahel Belatchew, Chefsarkitekt, VD och grundare, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew

Webb: www.belatchew.com, Twitter och Instagram: @belatchew

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter är ett Stockholmsbaserat arkitektkontor. Projekten kännetecknas av verkshöjd, innovation och spets inom hållbarhet och återfinns främst inom bostäder, kontor och samhällsfastigheter. Den experimentella studion Belatchew Labs har rönt stort internationell uppmärksamhet för sina visionära projekt. Rahel Belatchew har utsetts till Årets Arkitekt och Belatchew Arkitekter/Labs har mottagit flera utmärkelser under senare år, bland annat Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015 och 2019, Smart Living Challenge 2014, det nationella formpriset Design S 2014, Architecture Masterprize 2018 samt World Architecture News Awards 2018.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Indien är en snabbväxande nation med en stark urbanisering. Jag ser fram emot att få utbyta idéer med indiska arkitekter och andra företrädare för de kreativa näringarna. Engagemanget i Mumbai faller naturligt in i vår pågående internationella expansion, och jag ser fram emot att utbyta erfarenheter och möjligheter med företrädare för Indiens kreativa industrier.
Rahel Belatchew, grundare, Belatchew Arkitekter.