Bemz lanserar Littlephants mönster Fruit Garden i sin jubileumskollektion

10TH ANNIVERSARY LIMITED EDITION DESIGNER-CURATED COLLECTION

Bemz, kända för sina designade sofföverdrag till IKEA-möbler, är stolta över att presentera sitt andra designsamarbete i sin jubileumskollektion tillsammans med Littlephant. Efter det lyckade inledande samarbetet med Tricia Guild presenteras nu Camilla Lundsten från Littlephant. Det prisbelönta tyget Fruit Garden kommer från och med den 20 augusti att finnas tillgängligt för alla modeller i Bemz kollektion. Camilla Lundsten har stylat sitt tyg Fruit Garden med andra tyger ur Bemz kollektion för att skapa en personlig look.

Littlephant är grundat av formgivare och illustratör Camilla Lundsten. De erbjuder smarta, roliga, inspirerande och färgstarka produkter. Produkter som lockar till skratt och som utmanar ditt kreativa tänkande och bevisar att form och funktion verkligen kan gå hand i hand. Tyget Fruit Garden, som vann Årets textil på Elle Decoration Swedish Design Awards 2015 är ett organiskt mönster som inbjuder till en lekfull värld.

Camilla har valt att klä sin IKEA-soffa i Fruit Garden. Hennes styling handlar om kontraster. Rakt möter runt, färg möter neutraler och bildar en skön balans och harmoni. Allt i naturliga material. Som motpol till det mjukt organiska i Fruit Garden väljer Camilla kuddar med grafiska raka linjer från Bemz egen tygkollektion. Jordiga gråa och svarta toner, mjukt vitt och petroliumblått kompletterar det senapsgula. Se filmen där Camilla beskriver sin styling på www.bemz.com.

”Jag tror att naturens mjuka former, färger och liv gör att vi människor mår bra. Alla har inte en egen trädgård, med med mitt mönster Fruit Garden kan du omges av en trädgård hemma i soffan. Sjunk ner mjukt och låt fantasin ta dig mellan fruktfyllda grenar och väldoftande blommor. Tittar du riktigt noga finns där också din egen trädgårdsmästare, fjärilar och myror,”

säger Camilla Lundsten, creative director och grundare, Littlephant.

Caroline Andersson Gadd, Bemz: 0734 - 11 83 78, caroline@bemz.com

Bemz är ett svenskt designföretag som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler och andra hemtextilprodukter. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Bemz designprofil är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin.

Bemz miljöengagemang är stort, med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa, som är deras största marknad. I december 2009 öppnade Bemz en butik på Odengatan 22,

i Stockholm – en butik och showroom i ett.

Om Littlephant

Littlephant är ett svenskt märke skapat av designern och illustratören Camilla Lundsten. Littlephant skapar
funktionella, smarta och bekväma produkter för dig, dina barn och ditt hem. Produkter som förenklar och skapar glädje i din vardag. Allt designas med en svensk attityd och dekoreras med unika mönster och karaktärer från Littlephants färgstarka värld. För Littlephant är det viktigt att bry sig om sin omvärld. Därför går en del av vinsten direkt till välgörande ändamål. Därför tillverkas produkterna endast i fabriker som klarar högt ställda miljökrav. Därför skapas produkterna med respekt för naturen och våra medmänniskor.

”Vi på Bemz är så stolta över vårt samarbete med Littlephant. Camillas lekfulla design sticker ut i Bemz kollektion och är mycket omtyckt av våra kunder. Förutom att vi såklart älskar de smarta, roliga och färgstarka mönstren hos Littlephant, ser vi samarbetet som en naturlig förlängning av vårt arbete med modern, skandinavisk design,”
Lesley Pennington, grundare och vd Bemz.