Christian Lacroix och Bemz klär upp IKEA-möbler

Det världsberömda franska designhuset Christian Lacroix gör sitt första svenska designsamarbete någonsin

Bemz, kända för sina designade sofföverdrag till IKEA-möbler, är mycket stolta över att presentera ett nytt och exklusivt samarbete med det världsberömda designhuset Christian Lacroix. För första gången någonsin gör Christian Lacroix ett designsamarbete med ett svenskt företag. Christian Lacroix introducerar sitt tyg Jardin Exo'chic Mediterranée i Bemz Limited Edition Designer-Curated Collection, en jubileumskollektion som tagits fram som en del av Bemz tioårsjubileum.

Jardin Exo'chic kommer från Belles Rives kollektionen, som bjuder på en resa genom några av de
mest kända hemmen och personligheterna i den franska Rivierans historia och Monte Carlos botaniska trädgårdar. Jardin Exo'chic kan beskrivas som en utsökt, exotisk digitaltryckt palmskog i vackra blå färger. Det fantastiska bomullstyget är både grafiskt och lyxigt. Det kommer att finnas tillgängligt för alla Bemz produkter från och med idag på Bemz.com.

“Bemz ger människor möjlighet att ändra stil och stämning i hemmet på ett enkelt sätt. Jag älskar att kunna leka med tyger, färger och texturer för att matcha min personlighet. Bemz idé är lysande och jag är väldigt glad över att delta i detta samarbete”, säger Sacha Walckhoff, kreativ chef på Christian Lacroix.

Förutom att lansera ett nytt tyg till Bemz kollektion har Sacha även skapat en personlig och inspirerande look på sin IKEA-soffa. Sacha valde att klä en Söderhamnssoffa i Jardin Exo'chic och matchade med randiga överdrag på soffans armstöd. Till det valde han röda, svartrandiga och barockinspirerade kuddfodral. Sachas skapande har filmats i Paris och videon finns här.

“Jag älskar att skapa intressanta möten, att mixa gammalt med nytt, starka färger med neutrala, och stora namn med okända designers. Med eklektiska val är det inte alltid så enkelt att få till en bra balans, men när man lyckas blir resultatet ofta helt fantastiskt. När jag skapade min soffa tänkte jag på tiden för när tyget kommer lanseras - i slutet på september. Man har precis kommit tillbaka till vardagen och kanske längtar man tillbaka till semesterns kravlösa tillvaro. Jag valde det underbara blå Jardin Exo'chic tyget, eftersom det påminner mig om en vacker sommardag. Jag mixade det med ränder och grafiska mönster från Bemz kollektion för att skapa den energi och styrka som behövs för att orka gå tillbaka till arbetet”, säger Sacha Walckhoff.

Bemz har arbetat med många designers under åren, från välkända varumärken som Designers Guild och Marimekko, unga svenska designföretag som Littlephant och Lisa Bengtsson, och 1900-talets svenska designklassiker som Stig Lindberg, Viola Gråsten och Göta Trägårdh.

“Vi är verkligen stolta över att lansera detta unika designsamarbete med det välrenommerade designhuset Christian Lacroix som en del av vårt tioårsjubileum. Detta exklusiva samarbete gör det möjligt för människor att förvandla sin vanliga IKEA soffa till en riktig designerpjäs,“ säger Lesley Pennington, Bemz grundare
och VD.

Caroline Andersson Gadd, Bemz: 0734 - 11 83 78, caroline@bemz.com

Bemz är ett svenskt designföretag som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler och andra hemtextilprodukter. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Bemz designprofil är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien.
Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin.
Bemz miljöengagemang är stort, med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler. Bemz har ingen
överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa, som är deras största marknad. I december 2009 öppnade Bemz en butik på Odengatan 22, i Stockholm – en butik och showroom i ett.

Om Christian Lacroix Maison

Sedan Christian Lacroixs modehus invigdes 1987, har Christian Lacroixs stil hela tiden varit unik, sprudlande, färgglad och barock. Idag uttrycker Maison Christian Lacroix sin dynamik och kärlek för färg via sin lifestyle, mode accessoar och herrkollektioner, designade av chefsdesigner Sacha Walckhoff.

Sacha Walckhoff, chefsdesigner på Christian Lacroix.