Jacob Hertzell stylar Sven Markelius Pythagoras för Bemzi samarbete med Ljungbergs Factory

Bemz, kända för sina designade sofföverdrag till IKEA-möbler, är mycket stolta över att lansera ett av femtiotalets mest välkända textilmönster Pythagoras, skapat av Sven Markelius, som en del av Bemz 10-årsjubileumskollektion. För lanseringen anlitas den välrenommerade stylisten Jacob Hertzell för att göra en styling kring IKEA-soffan Stockholm klädd i Pythagoras. Jacob Hertzell har skapat en inspirerande miljö som andas femtiotal med moderna inslag och med tydliga referenser till ECO-SOC-salen som tyget skapades för i FN-byggnaden i New York.

Sven Markelius (1889-1972) var en av Sveriges mest framgångsrika arkitekter och formgivare under 1900-talet och en av den svenska funktionalismens förgrundsfigurer, han kallades även för ”Mr Funkis”. Flera av Markelius välkända textilmönster Pythagoras, Prisma och Timmer har ställts ut åtskilliga gånger internationellt som representanter för 1950-talets svenska textildesign. Inredningsarkitekten Jacob Hertzell har fått uppdraget att styla IKEA-soffan Stockholm klädd i Pythagoras.

Inredningen är femtiotal med moderna inslag. En Diamond chair, designad av Harry Bertoia 1952, plockar på ett fint sätt upp formerna i Pythagoras mönster medan den nya golvlampan från Foscarini facettformade skärm är en nutida variation på temat. Bakom soffan står Alvar Aaltos skärm av träribbor i böljande form som påminner om interiören i ECO-SOC-salen i FN-byggnaden i New York.

Gardinen är sydd av Rosendal Pure Washed Linen Silver Grey från Bemz. Jacob har valt enfärgade kuddar från Bemz att matcha soffan: Panama Cotton Soft White, Sun Yellow och Mandarin Orange och till det Teal Blue som kontrast. På en bänk ligger fler kuddar ur Bemz sortiment som anknyter till 50-talet. Stylingen har filmats och filmen kommer finnas tillgänglig för publicering från och med den 1 oktober 2015.

- Jag är uppvuxen i ett arkitekthem i kölvattnet av svensk funkis, därför kändes det här uppdraget extra inspirerande att göra. Jag drivs av att fånga och gestalta vardagens skönhet och motsättningar och hittar mycket inspiration i efterkrigstidens modernism. Det går oftast utmärkt att använda lite äldre formgivning även när man är mån om att gestalta vår samtid, eftersom vi alltid gör en ny tolkning, säger Jacob Hertzell, stylist.

Sven Markelius lansering är det fjärde designsamarbetet av fem i Bemz jubileumskollektion och är Bemz hyllning till svensk 1900-talsdesign. Pythagoras som handtrycks i Sverige är det mest exklusiva tyget
 i Bemz kollektion och kommer bara erbjudas på ett urval av Bemz produkter. Det femte och sista designsamarbetet lanseras i november.

Här finns det flera bilder:

För mer information vänligen kontakta:

BEMZ:

Caroline Anderson-Gadd, caroline@bemz.com Tel: 0734-11 83 78

LJUNGBERGS FACTORY:

Kristina Hermansson, kristina.hermansson@ljungbergsfactory.com Tel: 076–328 98 14

JACOB HERTZELL:

Jacob Hertzell, jacob.hertzell@swipnet.se Tel: 070-732 13 31

Om Ljungbergs Factory
Ljungbergs Factory erbjuder hållbar svensk textil och produktdesign. Sedan år 1834 har Ljungbergs Factory tryckt textilier i sin egen fabrik, belägen i Rydboholm, Västra Götaland i Sverige. De opererar med handtryck, plantryck, och rotationstryck, utifrån lång erfarenhet och gedigen kompetens, med fokus på kvalitet och med ett miljömässigt ansvar. Ljungbergs Factory har en lång histora av framgångsrika samarbeten med framstående designers som Stig Lindberg, Sven Markelius, Viola Gråsten och Maria Åström.
De tillhandahåller klassiska, omtyckta mönster och skapar innovation genom nya vävar, trycktekniker och designsamarbeten som resulterar i nya spännande produkter.

Om Jacob Hertzell
Jacob Hertzell, stylist, inredningsarkitekt och designskribent med bakgrund från Beckmans Skola och Stockholms Universitet. Arbetar med redaktionella uppdragsgivare som Residence och Wall Street Journal samt kommersiella från IKEA till Svenskt Tenn. Har arbetat med design- och arkitekturutställningar, gjort radioprogram om form och interiör för Sveriges Radio samt jobbat med inredningar för Jonas Bohlin.

Om Sven Markelius (1889 - 1972)
Sven Markelius var en av våra mest framgångsrika arkitekter under 1900-talet och en av den svenska funktionalismens förgrundsfigurer, han kallades även för
”Mr Funkis”. År 1921 bytte han sitt efternamn från Sven Jonsson till Sven Markelius för att flera av hans arkitektkollegor hette Jonsson eller liknande. Inspiration till sitt nya namn hämtade han från släktgården “Mark” och “Markelius” är just Mark på latin. Markelius ritade flera av de första funktionalistiska byggnaderna i Sverige, bl.a. Helsingborgs konserthus. Han designade möbler och inredning till flertalet av sina byggnader, för detta ändamål formgav han också textiltryck. Sven Markelius arkitektbakgrund märks i hans textilmönster. Arkitektredskapet vinkelhaken inspirerade honom till alla hans mönster, färgsatta med hjälp av hustrun Ka, som var en skicklig textilkonstnärinna.

Jacob Hertzell, stylist