Tävlingen för framtidens texildesigners Bemz Design Award 2016-öppnar nu för allmänheten!

September 2015 – Bemz, kända för sina designade överdrag till IKEA-möbler, är stolta över att presentera andra upplagan av den mycket framgångsrika tävlingen Bemz Design Award som genomfördes första gången 2014. Bemz Design Awards är en designtävling som för samman studenter från designskolor i hela Europa, för att uppmuntra deras framtida karriärer inom design samt inspirera kommande generationer av designers.

I september 2013 lanserades Bemz Design Award i designskolor runt om i Frankrike, Tyskland, Sverige och Storbritannien. För de flesta av dessa länder var detta den första europeiska tävlingen öppen för framtidens textildesigners. Tävlingen var enormt framgångsrik med över 250 deltagande elever. Eftersom det fanns ett stort intresse från icke-studenter att delta förra gången, så inför Bemz detta år även en öppen kategori, där vem som helst kan vara med och tävla om att få sin design tillverkad och såld av Bemz på en global marknad.

De vinnande mönstren från Bemz People’s Choice 2014.

" Det finns ett allt större intresse hos människor att uttrycka sig själva och sin personlighet i sin inredning. Därför har vi beslutat att öppna Bemz Design Award för alla denna gång. Det är vår ambition att kunna möta dessa behov fullt ut inom en inte alltför avlägsen framtid, tack vare den snabba utvecklingen inom digital tryckteknik", säger Lesley Pennington, grundare och VD på Bemz.

En lycklig student från varje land och en vinnare i den öppna kategorin kommer att få sin design tillverkad och introducerad till Bemz kollektion. Vinnarna kommer få se sina namn bredvid väletablerade och berömda designföretag som Marimekko och Designers Guild, designklassiker som Stig Lindberg, samt nya stjärnskott som Littlephant. De vinnande mönstren kommer att finnas tillgängliga för köp runt om i världen som sofföverdrag, stolsöverdrag och sängöverkast, tillsammans med hundratals andra hemtextilprodukter som redan finns på Bemz.com. Den slutgiltiga vinnaren av Bemz Design Award 2016 vinner också 10 000 SEK och får alla utgifter betalda för att resa till Stockholm, då vinnaren presenteras på Stockholm Fashion Week i maj 2016.

Temat för Bemz Design Award 2016 är Bemz kärnvärden: skandinaviskt, distinkt, hög kvalitet, och designfokus. Tävlingsbidrag tas emot från och med idag den 1 oktober 2015 och sista inlämningsdag är 14:e december, 2015.

För att ta reda på mer om Bemz Design Award, hur du ansöker, läsa om jurymedlemmarna eller deltagande skolor, besök www.bemz.com/DesignAward där du också kommer att kunna följa tävlingen.

Bildinformation:

Bild 1:

Bemz sofföverdrag för Karlstad i den vinnande designen 2014, Vibration av Eva Bertrand för Bemz Design Award, 5799 SEK. Bemz kuddfodral i den vinnande designen, Cascade av Eva Bertrand för Bemz Design Award, 329 SEK. Bemz kuddfodral i Egg Shell Blue, 129 SEK, och Artist Series Vallsta Silver Grey, 429 SEK.

Bild 2:
Bemz sofföverdrag för Söderhamn i Ahoi av Barbara Regus från Germany, 4899 SEK. Bemz kuddfodral Cascade 329 SEK, Vibration 329 SEK and Ondes 329 SEK av Eva Bertrand från France, A Bird's Tale 299 SEK av Nilufar Islam från Storbritannien, Ahoi 299 SEK av Barbara Regus från Germany, och Lillhagen 799 SEK av Maria Rothman från Sverige. Allt från Bemz Design Award 2014.

Caroline Andersson Gadd, Bemz: 0734 - 11 83 78, caroline@bemz.com

Lesley Pennington, grundare och VD på Bemz.