Verdane tar plats i soffan

Svenska e-handelsföretaget Bemz växlar upp för snabb expansion i Europa

Lesley Pennington, med bakgrund från Apple i Silicon Valley, flyttade till Sverige och startade e-handelsföretaget Bemz 2005. Bemz affärsidé – att designa sofföverdrag till IKEA-soffor – visade sig bli en stor succé. I år fyller företaget tio år och nu tar Lesley in Verdane Capital VIII som ny huvudägare för att expandera snabbt på världsmarknaden.

- ”Jag kunde ingenting om textil och sömnad när jag startade Bemz,” berättar Lesley. ”Men när jag ville ha en annan klädsel till min IKEA-soffa och insåg att det inte fanns något större utbud på marknaden så föddes min affärsidé. Jag tänkte att jag inte kunde vara den enda som hade det här behovet och att marknaden för överdrag till IKEA-soffor måste vara enorm.”

Bemz har vuxit organiskt till en omsättning på 53 miljoner SEK 2014 med 20 anställda. Idag säljer företaget via Internet till 35 länder med huvudmarknader i Sverige, Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Bemz syr överdrag till mer än 150 olika IKEA soffmodeller och erbjuder de flesta modellerna i mer än 250 olika tyger. Tygerna är uteslutande i naturmaterial, av väldigt hög kvalitet och maskintvättbara. Förutom sofföverdrag erbjuder Bemz även gardiner och sängtextilier.

Bemz har både en egen designer, Katarina Wiklund, och samarbetar med några av de mest erkända designföretagen som Designers Guild, Marimekko, nya designföretag som Littlephant samt flera välrenommerade klassiska designers som t ex Stig Lindberg. 2009 öppnade Bemz en butik på Odengatan 22 i Stockholm. I stort sett all handel sker dock på Internet på www.bemz.com.

Bemz fyller tio år i år och vill nu växla upp expansionstakten. Detta är bakgrunden till att bolaget tar in en extern investerare.

-”Vi ser enorma möjligheter på Europamarknaden, i synnerhet i Tyskland som nu har gått om Sverige som IKEA:s största marknad. Men vi behöver större marknadsföringsmuskler för att nå ut i bruset. Dessutom finns det betydande potential i USA där intresset är stort. Vi är mycket glada att få in Verdane Capital VIII som ny ägare. Förutom kapital bidrar de med ett djupt kunnande om e-handel från investeringar i över 30 e-handelsbolag,” säger hon.

Genom hela företaget löper hållbarhet som en röd tråd med en affärsidé som bygger på att förlänga livet på IKEA-soffan. Bemz affärsmodell begränsar överproduktion eftersom man bara tillverkar sofföverdrag som kunden beställt och all produktion sker i Europa som är företagets huvudsakliga marknad.

- ”Vi tycker Bemz är ett spännande företag med en innovativ och modern affärsidé för en stor global marknad. Bemz erbjuder något som kunder efterfrågar i allt större utsträckning: en möjlighet att skapa en personlig känsla i sitt hem genom att förnya sina befintliga möbler istället för att slänga och köpa nya. Det tankesättet ligger helt rätt i tiden”, säger Björn Beckman, Verdane Capital Advisors.

För mer information vänligen kontakta:

BEMZ: Marknads- och PR chef Sofia Hagelin, Bemz, e-post: sofia@bemz.com, telefon: 0708-877695

VERDANE: IR- och PR chef Frida Einarson, Verdane Capital Advisors, e-post: frida.einarson@verdanecapital.com, telefon: 0702-44 2083

Om Verdanes fonder och Verdane Capital Advisors

Verdanes fonder stödjer nordiska bolag som har höga ambitioner inom IT, energi och högteknologisk industri med flexibelt tillväxtkapital. Fonderna särskiljer sig genom att de kan köpa antingen en hel portfölj, delar av en portfölj eller ett enstaka innehav, från en portfölj av onoterade tillgångar. Fondernas sammanlagda kapital uppgår till över 6 miljarder och investerarna består av exempelvis pensionsfonder och försäkringsbolag. Sedan 2003 har Verdanes fonder förvärvat 23 portföljer med intressen i över 250 bolag. Fonderna har investerat i företag som EasyPark, Mathem, MJP Waterjets, RoyalDesign och Åkerströms. Bland tidigare innehav märks exempelvis CRF Health, Bythjul, DIBS, Tradedoubler och Wireless Maingate. Verdane Capital Advisors är rådgivare till Verdanes fonder. Mer information finns på www.verdanecapital.com.

Ort: Stockholm

Omsättning: 52,9 miljoner SEK 2014

Resultat efter finansnetto: 522 tSEK 2014

Antal anställda: 20 stycken i Sverige.

Snabbfakta

FAKTA Ort: Stockholm Ägare: Ny huvudägare blir Verdane Capital VIII och det finns ytterligare 5 aktieägare. Lesley Pennington, Bemz grundare, är en av dom. Omsättning: 52,9 miljoner SEK 2014 Resultat efter finansnetto: 522 tSEK 2014 Antal anställda: 20 stycken i Sverige. FAKTA Ort: Stockholm Ägare: Ny huvudägare blir Verdane Capital VIII och det finns ytterligare 5 aktieägare. Lesley Pennington, Bemz grundare, är en av dom. Omsättning: 52,9 miljoner SEK 2014 Resultat efter finansnetto: 522 tSEK 2014 Antal anställda: 20 stycken i Sverige.

Björn Beckman, Verdane Capital Advisors.