Giganten Herbert Blomstedt leder Radiosymfonikerna mitt i nittioårsjubileet

I somras fyllde Sveriges internationellt mest hyllade dirigent 90 år. Herbert Blomstedt är en veritabel gigant på den klassiska musikscenen – ännu fullt aktiv. Bara i år leder han några av världens främsta orkestrar i mer än 90 konserter. Nu kommer maestro Blomstedt hem till Sveriges Radios Symfoniorkester och Berwaldhallen, ett musikaliskt möte som direktsänds i P2 och livestreamas över berwaldhallen.se

2 x Herbert Blomstedt. Foto: Bo Söderström och SVT.

Den 8-9 september gästar Herbert Blomstedt Sveriges Radios Symfoniorkester, som han var chefsdirigent för under åren 1977-1982, för två konserter i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Blomstedt är orkesterns förste hedersdirigent och har regelbundet återvänt till Sverige och Berwaldhallen genom åren. Han har även varit chef för bland andra San Fransisco Symphony, Gewandhausorchester Leipzig och Danmarks Radios Symfoniorkester.

– Herbert Blomstedt är en fantastisk musiker, och en underbar människa. Att vi nu får möjlighet att hylla honom på plats i Berwaldhallen tillsammans med hans ”egna” Radiosymfoniker är en chans vi kommer ta väl vara på! Utöver direktsändningen i Sveriges Radio P2 så livestreamas konserten med bild över berwaldhallen.se, säger Helena Wessman, konserthuschef i Berwaldhallen.

Under året har internationella medier stått på kö för en pratstund med honom och hyllningsartiklarna har fått stort utrymme i bland annat New York Times och Dagens Nyheter under sommaren.

Konsertprogrammet som ska spelas i Berwaldhallen är en kopia av det program som den store dirigenten Arthur Nikish använde när han år 1916 för första gången tog Leipzigs Gewandhausorchester på turné, till Schweiz; Beethovens tredje symfoni ”Eroica”, Strauss Tod und Verklärung och avslutningsvis Ouvertyren till Wagners Tannhäuser.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta