BEWi Delårsrapport januari-september 2017

Intensiv aktivitet i högt tempo präglade årets första nio månader med förvärv, investeringar och sammanslagningar av produktionsverksamheter med målsättningen att bli den ledande totalleverantören av cellplast i Norden, såväl volym- som resultatmässigt.

Förvärvet av 60% av finska Solupak i juni i år gav koncernen en bredare produktportfölj och stärker BEWis position i Finland som totalleverantör av isoleringsmaterial i EPS och XPS. Arbetet med att integrera Solupak i BEWi fortskrider planenligt.

En ny produktionslina för grå EPS som installerades i fabriken i Borgå i Finland i början av året har tagits i bruk enligt plan och BEWi har nu inlett försäljning till externa kunder av materialet. Lanseringen har fallit ut positivt och givit ett gott gensvar från kunder vilket är av strategisk vikt för BEWi då materialet har mycket goda isoleringsegenskaper och har tagit betydande andelar av europamarknaden.

Konsolidering av produktionen fortsatte. Verksamheten i fabriken i Lindesberg överförs enligt plan till BEWIs fabriker i Sverige och Danmark. Beslut har också fattats att i Danmark flytta verksamheten från fabriken i Såby till fabriken i Hobro. Flytten kommer att genomföras under september-november 2018, och personalen i Såby erbjuds fortsatt anställning i verksamheten i Hobro. I samband med dessa förflyttningar sker investeringar i BEWis befintliga anläggningar för att modernisera dessa och anpassa kapaciteten för de ökande marknadsvolymerna.

För ytterligare information, kontakta Marie Danielsson, CFO

Tel: +46 70 661 0047

Informationen är sådan som BEWi Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 22 november, kl. 8.00.