Kraftigt ökad tillväxt under april och maj 2020

• Nettoomsättningen steg sammantaget under perioden 1 april – 31 maj 2020 med 53,5 % till 1 771,8 (1 154,0) Mkr, jämfört med motsvarande period 2019. Den organiska tillväxten uppgick till 38,9 %.
  • Den underliggande tillväxten i perioden, mätt som tillväxten i orderingång, översteg försäljningstillväxten.
  • Justerad EBIT för perioden 1 april – 31 maj 2020 uppgick till 153,3 (70,0) Mkr, motsvarande en justerad EBIT-marginal om 8,6 (6,1) %.

BHG Group AB (”BHG”) publicerar idag preliminära siffor för koncernens nettoomsättning och justerade EBIT under april och maj 2020 som en följd av den extraordinära marknadssituationen. Nettoomsättningen ökade under perioden 1 april – 31 maj 2020 med 53,5 % till 1 771,8 (1 154,0) Mkr jämfört med motsvarande period 2019 och den organiska tillväxten uppgick till 38,9 %. Omsättningen inom DIY-segmentet steg med 69,3 % till 1 189,3 (702,5) Mkr och den organiska tillväxten uppgick till 46,0 %. Omsättningen inom Heminredningssegmentet steg med 29,0 % till 589,1 (456,5) Mkr och den organiska tillväxten uppgick till 28,1 %. Den underliggande tillväxten i perioden i båda segmenten, mätt som tillväxten i orderingång, översteg försäljningstillväxten. Justerad EBIT för koncernen för perioden 1 april – 31 maj 2020 uppgick till 153,3 (70,0) Mkr, motsvarande en justerad EBIT-marginal om 8,6 (6,1) %.

BHG bedömer att orsaken till den kraftiga efterfrågeökningen är relaterad till coronaviruspandemin, vilken medfört att människor spenderat mer tid i sina hem, har varit mindre benägna att handla på fysiska destinationer och dessutom har insett att de kommer att resa mindre. Allt detta har bidragit till att kunder på BHG:s marknader ökat sina investeringar i produkter för hemmet samt i än högre grad än vanligt upptäckt fördelarna med att handla online. BHG:s ledning bedömer att delar av de beteendeförändringar som inträffat kan vara bestående. Samtidigt gör den osäkra situationen som följer med pandemin dock att företagsledningen bedömer att det inte i dagsläget går att förutse utvecklingen för resterande del av 2020.

BHG:s kvartalsrapport för det andra kvartalet 2020 kommer att publiceras kl 07.00, den 23 juli 2020.

För mer information, vänligen kontakta:
Adam Schatz, vd och koncernchef för BHG
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post:
adam.schatz@bhggroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post:
johan.hahnel@bhggroup.se

Denna information är sådan information som BHG Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juni 2020 kl. 18.00 CEST.

Om BHG
BHG är den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden. Vi har utöver våra nordiska verksamheter också en betydande närvaro i stora delar av Öst-, och Centraleuropa. Vår starka position på våra marknader innebär att vi är den största aktören i Europa inom Home improvement, som innefattar både Do-It-Yourself och Heminredning. Genom vårt ekosystem av onlinedestinationer, som kompletteras och understöds av fysiska showrooms och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom last-mile leveranser och installationer, erbjuder vi marknadens ledande utbud av välkända externa och egna varumärken. Totalt uppgår antalet unika produkter i gruppen till över 800 000, vilket tillsammans med vårt övriga utbud, utgör ett komplett erbjudande inom DIY, fritidsprodukter, möbler och heminredning.

I Gruppen ingår över 85 onlinedestinationer, innefattande till exempel: www.bygghemma.sewww.trademax.sewww.chilli.se och www.furniturebox.se - och över 70 showrooms. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och vi har verksamheter i de flesta Europeiska länder. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG.

BHG:s e-handelsverksamheter har över 1 500 anställda som varje dag arbetar för att skapa en optimal köpupplevelse genom kombinationen av ett oöverträffat produktutbud och smart teknologi, kombinerat med ledande produktexpertis och ett brett utbud av service- och tjänster.

Taggar: