Förpackningar för alla sinnen när studenter tävlar i PIDA

Hur skapar man en förpackning som inte bara är funktionell och visuellt attraktivt utan även tilltalar andra sinnen som hörsel, känsel, smak och lukt?

Det är utmaningen för årets designstudenter i BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award, PIDA. Målet är att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer – men även att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. I år genomförs PIDA i ett nytt och modernt digitalt format som öppnar upp för en bredare publik att ta del av denna spännande händelse. De fyra kommande PIDA-eventen kommer att vara fyllda av innovation, kreativitet och inspiration när framtidens förpackningsdesigners utmanar det konventionella och väcker våra sinnen till liv.

I år tar PIDA ett stort steg framåt genom att genomföra tävlingen digitalt. Det är dessutom första gången som designskolor i USA är inkluderade i tävlingen. Den första deltävlingen i PIDA sker den 19 maj och är ett gemensamt event för både England och USA. I maj och juni arrangerar BillerudKorsnäs ytterligare tre deltävlingar i Sverige, Frankrike och Tyskland. I september kommer även en internationell vinnare koras vid en Grande Finale på Luxe Pack Monaco.

Tusentals studenter har varit engagerade i de hittills 15 tävlingarna sedan starten 2005.

– När vi instiftade PIDA ville vi utmana branschens konventioner och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Vi valde därför att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer. Tanken är att deras kreativitet och smarta lösningar ska bidra med inspiration och nytänkande till branschen. Något som studenterna verkligen har lyckats med. Under åren har vi sett en mängd smarta och innovativa förpackningar och därför är förväntningar stora även i år, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

­– I år är briefen ”Awaken the senses” vilket innebär att studenterna ska skapa ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de lösningar som vi ser i handeln idag. Förpackningen ska tilltala våra sinnen. Det kan till exempel handla om att göra avtryck genom doft, ljud eller taktil känsla, säger Lena.

Att väcka liv i våra sinnen är en stor trend på Youtube. Unboxingvideor där konsumenter packar upp en ny produkt samtidigt som de luktar, prasslar och studerar varje liten grafisk detalj är ett tydligt exempel på denna företeelse.

– Förpackningar som kommunicerar med våra sinnen tror jag är en trend på frammarsch. I framtiden lär vi se förpackningar med både ljudeffekter, visuella illusioner och augmented reality. I en allt mer digitaliserad värld behöver förpackningen sticka ut och i mötet med konsumenten tilltala alla sinnen, säger Anders Gathu, Marketing manager på BillerudKorsnäs.

Studenterna tävlar i fyra olika kategorier; hållbarhet, användarvänlighet, innovation och ”Gold Award – vinnare av alla kategorier”. Juryn vid respektive event består av branschkunniga representanter från förpackningsindustrin. ”Gold Award”– vinnarna från de fyra deltävlingarna möter varandra i en internationell final som genomförs i samband med den prestigefyllda förpackningsmässan LuxePack i Monaco i slutet på september. Den slutgiltiga internationella segraren bjuds in till en design summit i Frövi, Sverige

PIDA bjuder på en win-win situation för studenter likväl som åskådade. Utöver tävlingsmomentet så erbjuder PIDA en unik möjlighet för de deltagande studenterna att skapa relationer och att bygga nätverk inom förpackningsindustrin, allt medan åskådarna får åtnjuta ett informativt och underhållande event fyllt av inspiration, kreativitet och innovation, säger Anders Gathu.

Press är varmt välkomna att delta. Vänligen se datum för eventen och anmäl er via denna länk. https://www.billerudkorsnas.com/pida/guest-registration

För mer information om PIDA, vänligen kontakta:
Anders Gathu, Marketing Manager, BillerudKorsnäs,
Telefon: +46722433661, anders.gathu@billerudkorsnas.com

Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard, BillerudKorsnäs
Telefon: +4658137438, lena.dahlberg@billerudkorsnas.com

Louise Wileen Bjarke, Head of Press, BillerudKorsnäs
Telefon: +46722103514,  louise.wileenbjarke@billerudkorsnas.com

PIDA eventen 2021

PIDA USA & Storbritannien: 19 maj
Tävlande skolor US: Rutgers University New Jersey och Clemson University South Carolina
Tävlande skolor UK: Ravensbourne University

PIDA Sverige: 20 maj
Tävlande skolor: Brobygrafiska, Linköpings universitet, Mittuniversitetet och Nackademin

PIDA Frankrike :15 juni
Tävlande skolor: FS Pack, ESIREIMS, ESEPAC och IUT Reims

PIDA Tyskland: 16 juni
Tävlande skolor: Hochschule der Medien, Stuttgart och Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur, Leipzig

PIDA Grande Finale: 27 september, Luxe Pack Monaco

Om PIDA
2005 startades den internationella tävlingen i förpackningsdesign Packaging Impact Design Award (PIDA) av BillerudKorsnäs. I år genomförs tävlingen för 16:e gången och runt 200 designstudenter från USA, Sverige, England, Frankrike och Tyskland kommer att delta. I varje deltävling utses vinnare i fyra olika kategorier: Highest Level of Sustainability, Highest Level of Innovation, Highest Level of User Friendliness och PIDA Gold Award. Målet med tävlingen är att visa vilken betydelse förpackningsdesign har för såväl produkter och varumärken som för miljön. Läs mer om PIDA på www.billerudkorsnas.com/pida

Du kan också följa PIDA i sociala medier: Facebook: facebook.com/PIDAcommunity/ Instagram: @billerudkorsnasworld LinkedIn: @BillerudKorsnas

Bois Underwear – det senaste vinnande konceptet i PIDA Grand Finale.

För fler bilder, se https://www.billerudkorsnas.com/pida/gallery

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 500 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 24 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Taggar: