Koncept för hipsters i farten vinner årets Packaging Impact Design Award (PIDA)

Den svenska upplagan av designtävlingen PIDA blev en välbesökt träffpunkt där begåvade unga förpackningsdesigners fick tillfälle att presentera sina idéer och koncept för etablerat branschfolk på jakt efter fräscha idéer och impulser. Förstapriset i alla kategorier gick till Katarina Häll och Joakim Tidén från Broby Grafiska med bidraget Raw Food Café, som riktade sig mot manliga hipsters. Bakom tävlingen står BillerudKorsnäs, ledande leverantör av fiberbaserade förpackningsmaterial och -lösningar.

Förpackningar för trendigt folk i farten

Med en allt mer flexibel och rörlig livsstil väljer fler människor att äta sina måltider i farten, vilket den växande Streetfood-trenden i svenska städer vittnar om. Idag ska maten dessutom vara spännande, trendig och estetiskt tilltalande. Mosbrickan har fått ge vika för nya rätter så som Pulled Pork smörgåsen, vietnamesiska baguetten och semmelwrappen. Årets tema, Style & Smart on the Go, handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar som tillgodoser såväl de praktiska behoven som de trendiga och estetiska aspekterna.

Årets vinnande bidrag, Raw Food Café, som riktar sig till storstadens växande kreativa klass, hipsters i dagligt tal, hyllas av juryn för dess flexibilitet, enkelhet och trendriktighet.

─ Raw Food Café är en solklar vinnare. Lösningen ger en konkret form åt årets tema Style & Smart on the Go och det märks att skaparna verkligen tänkt till när de tagit fram konceptet, säger Bo Wallteg, juryns ordförande.

BillerudKorsnäs banar vägen för unga talanger

PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige.

─ Vår målsättning med PIDA är inte bara att stärka relationen mellan skolor och industrin, utan även att medverka till en hållbar framtid genom att satsa på kunskapsutveckling inom branschen. Studenterna har ett nytänkande perspektiv och genom tävlingen lär vi oss om framtidens krav på vår bransch. PIDA är därför ett viktigt initiativ för både bransch och blivande förpackningsdesigners, säger Agneta Rognli, Marketing Manager, BillerudKorsnäs.

För bilder på de tävlande bidragen se: http://pida.billerudkorsnas.com/en/PIDA/PIDA-Gallery/2015

Agneta Rognli, Marketing Manager BillerudKorsnäs

0707951138, Agneta.Rognli@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Citat

-Vår målsättning med PIDA är inte bara att stärka relationen mellan skolor och industrin, utan även att medverka till en hållbar framtid genom att satsa på kunskapsutveckling inom branschen.
Agneta Rognli, Marketing Manager, BillerudKorsnäs
- Studenterna har ett nytänkande perspektiv och genom tävlingen lär vi oss om framtidens krav på vår bransch. PIDA är därför ett viktigt initiativ för både bransch och blivande förpackningsdesigners.
Agneta Rognli, Marketing Manager, BillerudKorsnäs